همه محصولات اصل و قیمت آن ها به لیر ترکیه است

محصولات مراقبت از مو
دنیای مد و لباس

سبک وینتیج چیست؟ همه چیز درباره سبک و رنگ وینتیج

در صنعت مد واژه های متفاوتی به گوش می خورد که هرکدام بیانگر یک مفهوم خاص هستند. وینتیج نیز از واژه های پرکاربردی است که همه دوستداران مد با آن آشنایی دارند. وینتیج در مد یک مفهوم کاملاً جا افتاده است. اما ممکن است شما تابه‌حال این واژه به گوشتان نخورده باشد. شاید هم بارها واژه وینتیج را شنیده باشید اما با معنای آن آشنا نباشید. اگر شما هم کنجکاو هستید که بدانید سبک وینتیج چیست و به چه مواردی در مد مرتبط است، ادامه این مطلب را از مجله اپریشم دنبال کنید.

تفاوت انتیک، وینتیج و رترو چیست؟

به نظر می رسد که 3 واژه انتیک، وینتیج و رترو بارها به جای هم مورد استفاده قرار می گیرند. این در صورتی است که هرکدام از این واژه ها به مفهومی جداگانه اشاره دارند.

تفاوت انتیک، وینتج و رترو

اولین و شاخص ترین ویژگی این 3 مفهوم در دوران گذشته نهفته است. هرکدام از این مفاهیم به قطعاتی از مد اشاره دارند که به نوعی رنگ و بوی دوران قدیم را با خود داشته باشند. بنابراین خصوصیت مشترک هر سه آنها در دوران گذشته و تاریخ نهفته است.

انتیک به قطعاتی گفته می شود که مربوط به بیش از 100 سال اخیر باشد. هر وسیله یا قطعه ای که تاریخ ساخت آن بیش از 100 سال باشد، انتیک به شمار می رود.

وینتیج نیز به قطعات، لباس ها یا لوازمی گفته می شود که مربوط به 20 تا 100 سال گذشته باشد.

رترو به قطعات یا سبکی از مد گفته می شود که تولید آنها مربوط به 20 سال اخیر است اما از سبک های پیشین و کهن در ساخت آنها الهام گرفته شده است. رترو بیشترین کاربرد را در صنعت مد دارد و معمولاً با وینتیج اشتباه گرفته می شود.

در این مقاله به سبک وینتیج می پردازیم اما دقت داشته باشید که از نظر بسیاری افراد وینتیج همان رترو تصور می شود. بنابراین می توان وینتیج را سبکی دانست که نشانی از دوران گذشته را در خود داشته باشد.

سبک وینتیج چیست؟

در میان عموم مردم وینتیج به مواردی گفته می شود که تولید آنها جدید است اما سبک آنها از دوران گذشته الهام گرفته شده است. اما چرا باید لوازم و اشیاء قدیمی که از مد افتاده اند را دوباره تولید و استفاده است؟

سبک وینتج چیست

جواب این سؤال ساده است؛ خاطره بازی و نوستالژی که در اشیاء و سبک های قدیمی نهفته است، احساس خوبی به ما می دهد. وینتیج را می توان در سبک پوشش، دکوراسیون داخلی، دکوراسیون خارجی و حتی مدل مو و آرایش جستجو کرد.

بسیار دیده ایم که سبک مد یک دهه خاص به ناگاه بر سر زبان ها افتاده و همه افراد شروع به استفاده از آن کرده اند. علاقه افراد به مرور خاطرات گذشته باعث می شود که سبک هایی همچون وینتیج بروز کنند.

پیشینه سبک وینتیج را می دانید؟

در دوران جنگ جهانی اول شرکت های تولیدی و کارخانجات با مشکل مواد اولیه مواجه شدند. به همین دلیل تولید پارچه و لباس به شدت افت پیدا کرد. همین عامل باعث شد که شرکت های بزرگ به فکر بازسازی لباس ها و لوازم قدیمی بیفتند.

پیشینه سبک وینتج

بدین ترتیب، این لباس های دوباره بازسازی شده سبکی جدید را پدید آوردند که امروزه با عنوان وینتیج می شناسیم. اما سبک وینتیج همیشه به لباس های یک دوره خاص گفته نمی شود. برای مثال ممکن است لباس های دهه 70 میلادی دوباره مد شوند. چنین سبکی را سبک وینتیج می نامند.

اما ممکن است هرکدام از قطعات یک سبک پوشش مربوط به یک دهه خاص باشند. برای مثال شلوار دهه 70، پیراهن دهه 60، مدل موی دهه 80 با هم می توانند تداعی کننده سبک وینتیج باشند.

سبک وینتیج در پوشاک

سبک وینتیج به اندازه ای گسترده است که به سادگی می توانید سبک پوشش خود را با آن مزین کنید. البته دقت داشته باشید که کلیات و اصول اولیه مد نیز در سبک وینتیج باید رعایت شود. 2 روش کلی برای سبک وینتیج قابل اجرا است که در ادامه بررسی خواهیم کرد.

سبک وینتج در پوشاک

تمرکز روی یک دوره زمانی

کافی است یک بازه زمانی خاص را در نظر داشته باشید. برای مثال لباس های دهه 50 یا 60 شمسی را بررسی کنید. ببینید کدام یک از لباس های آن دوران برای شما جذاب است.

حتی می توانید روی مدل مو و سبک آرایش نیز تمرکز کنید. دقت داشته باشید که استفاده از سبک وینتیج می تواند کار دشواری باشد. برای مثال هر نوع لباسی مناسب زمان حال نیست.

ترکیب قطعات دوران مختلف

سبک وینتیج همیشه به معنای تمرکز روی یک دوره زمانی خاص نیست. برای مثال می توانید لباس های خود را از میان لباس های دهه های مختلف انتخاب کنید. هر دهه یک شاخصه منحصر به فرد خود را دارد. می توانید المان های هرکدام را برداشته و با ترکیب آنها یک سبک متفاوت بسازید.

سبک وینتج

اکسسوری های امروزی و وینتیج

اکسسوری قدرت بسیار زیادی در متحول کردن ظاهر شما دارد. کافی است با استفاده از اکسسوری ظاهر متفاوتی بسازید. می توانید دو روش متفاوت را در پیش بگیرید. برای مثال با سبک پوشش وینتیج خود اکسسوری های مدرن را امتحان کنید. این کار باعث می شود که ظاهر شما متعادل شود.

همچنین می توانید لباس های مدرن و امروزی خود را پوشیده و از اکسسوری های وینتیج استفاده کنید. اکسسوری هایی همچون کیف، عینک و کلاه قدرت زیادی در تغییر ظاهر افراد دارند.

آرایش مدرن و وینتیج

آرایش نیز می تواند یک المان بسیار تعیین کننده در سبک وینتیج باشد. همچون اکسسوری ها، برای چهره خود نیز می توانید دو روش را در پیش بگیرید. آرایش مدرن یا وینتیج را با لباس های وینتیج و مدرن ترکیب کنید.

آرایش وینتج

مدل موی مدرن و وینتیج

هر دهه چند مدل موی خاص مربوط به خود را دارد. مدل مو را نیز به دو روش گفته شده می توانید با سبک پوشش خود ترکیب کنید. اگر از مدل موی وینتیج استفاده می کنید، سبک پوشش خود را امروزی انتخاب کنید. در صورتی که سبک پوشش شما وینتیج است، از مدل موی امروزی استفاده کنید.

سبک وینتیج در دکوراسیون داخلی

دکوراسیون یک دنیای بسیار گسترده است. از دکوراسیون داخلی منزل و محیط کار گرفته تا دکوراسیون خارجی را می توان با سبک وینتیج آراست. روش های متعددی برای استفاده از سبک وینتیج در دکوراسیون داخلی وجود دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد.

سبک وینتج در دکوراسیون داخلی

اصل سادگی

در دکوراسیون به سبک وینتیج باید اصل سادگی را در نظر گرفت. هر قسمت از منزل تداعی کننده خاطرات یک برهه زمانی است. به همین دلیل باید از شلوغ کردن منزل خودداری کرد تا تمام جزئیات به خوبی بتوانند خودشان را نشان دهند.

زیبایی در سادگی نهفته است و می توان با استفاده از المان های ساده یک منزل بسیار زیبا به سبک وینتیج طراحی کرد.

ترکیب رنگ متعادل

رنگ ها قدرت بسیار بالایی در تغییر حال و هوای منزل دارند. هرچه میزان رنگ ها در یک بخش از منزل متعادل تر باشد، اجزای دکوراسیون بهتر خودشان را نشان می دهند.

هر رنگ نماد یک دوره و یک مفهوم است. سعی کنید با استفاده از روانشناسی رنگ ها یک منزل زیبا به سبک وینتیج بسازید.

ظاهر کاملاً وینتیج یا برعکس

دکوراسیون داخلی نیز همچون سبک پوشش است. سبک پوشش ما نمایانگر احساسات درونی ماست. دکوراسیون منزل ما نیز بسیار شبیه احساسات ما است.

دکوراسیون وینتج

می توانید کل منزل را با استفاده از سبک وینتیج طراحی کنید. تمام المان های اصلی منزل خود را از این سبک انتخاب کنید.

همچنین می توانید بخشی از آن را از میان سبک وینتیج انتخاب کرده و با استفاده از دکوراسیون مدرن حس متفاوتی به آن ببخشید.

رنگ ساده و روشن

استفاده از رنگ روشن و ساده باعث می شود که دکوراسیون وینتیج همچون ماه در منزل شما بدرخشد. در دکوراسیون به سبک وینتیج از المان های متعدد مربوط به دوره های زمانی مختلف استفاده می شود. در صورتی که دیوارهای شما شلوغ و به رنگ تیره باشند، نه تنها اشیاء به درستی خودشان را نشان نمی دهند، بلکه در میان رنگ دیوارها گم می شوند. تا جای ممکن از رنگ های روشن و ساده استفاده کنید.

یک موزه کوچک در گوشه خانه ای مدرن

ساخت یک موزه کوچک در دل منزل مدرن ایده بسیار جذابی است. می توانید یک اتاق منزل خود را کاملاً به سبک وینتیج طراحی کنید. تمام المان های این سبک را در این اتاق قرار دهید.

موزه خانگی

سعی کنید تمام قطعات با ظاهر قدیمی و وینتیج را در این اتاق قرار داده و به عبارتی یک موزه در میان منزل خود طراحی کنید.

سبک وینتیج در دکوراسیون خارجی

دکوراسیون خارجی نیز امروزه نقش بسیار قدرتمندی در انتقال مفاهیم دارد. این دکوراسیون نمایانگر احساساتی است که در یک منزل جریان دارد.

سبک وینتج در دکوراسیون خارجی

دکوراسیون خارجی منزل نیز به سادگی می تواند سبک وینتیج را تداعی کند. برای مثال معماری الیزابتی یکی از نمادهای معماری گذشته است. همچنین استفاده از فرفورژه می تواند معماری خارجی شما را به سبک وینتیج نزدیک کند.

نظر شما در خصوص سبک وینتیج چیست و چه احساسی به آن دارید؟ آیا در منزل شما نیز از این سبک دکوراسیون استفاده شده است؟ تابه‌حال از لباس های به سبک وینتیج استفاده کرده اید؟ آیا قبلاً با تفاوت وینتیج و رترو آشنایی داشتید؟ دیدگاه های خود را با ما و دیگر دوستان خود در مجله اپریشم در میان بگذارید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟

برای امتیاز دادن از 1 تا 5 ستاره انتخاب کن!

میانگین امتیاز: 4.9 / 5. تعداد رای ها: 14

بدون امتیاز! اولین امتیاز رو ثبت کن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا