همه محصولات اصل و قیمت آن ها به لیر ترکیه است

محصولات مراقبت از مو
انواع مدل لباسدنیای مد و لباسمد و لباس مردانه

ساسبند چیست؟ (نحوه بستن ساس بند)

با اینکه امروزه بیشتر افراد برای نگه داشتن شلوار و البته ظاهر بهتر از کمربند استفاده می کنند اما کم نیستند افرادی که از ساس بند نیز استفاده می کنند. ساس بند وسیله ای برای نگه داشتن شلوار عمدتاً پارچه ای است.

پیشینه استفاده از ساس بند به قرن 18 میلادی برمی گردد. امروزه نیز تعداد زیادی از افراد از ساس بند استفاده می کنند. اما ساس بند چیست و چرا هنوز هم یک قطعه مد جذاب به شمار می رود؟ کاربرد ساس بند چیست و چه تفاوتی با کمربند دارد؟ انواع ساس بند به چه شکل هایی در بازار یافت می شود؟ جواب این سؤالات را در ادامه این مطلب از مجله اپریشم بخوانید.

ساس بند چیست؟

هرکسی سلیقه ای دارد و استفاده از برخی لباس ها و اکسسوری ها می تواند برای هر شخص متفاوت باشد. ساس بند یکی از انواع اکسسوری است که امروزه افراد معدودی از آن استفاده می کنند.

ساس بند چیست

ساس بند، ساسبندر یا بند شلوار اصطلاحی آمریکایی محسوب می‌شود که در فارسی به شلوار دو بنده نیز معروف است. ساسبند اصل نوارهای پارچه ای با ویژگی کشسانی دارد که در قسمت کمر با حالت (X) و (Y) قرار گرفته اند. در حالی که گیره های انتهایی آن روی یک قطعه قرار می‌گیرند و به همین وسیله روی کمر شلوار متصل می‌شوند. وسیله ای همچون کمربند است که جهت نگه داشتن شلوار به سمت بالا و البته ظاهر زیبا استفاده می شود. این اکسسوری در انواع مختلفی تولید می شود. متداول ترین انواع ساس بند دارای 3 یا 4 نقطه اتصال به شلوار هستند. بر خلاف کمربند که به دور کمر محکم می شود، ساس بند روی شانه ها قرار می گیرد.

تاریخچه استفاده از ساس بند

پیشینه استفاده از ساس بند به قرن 18 میلادی در فرانسه بازمی گردد. گفته می شود که بنجامین فرانکلین، یکی از بنیان گذاران آمریکا نیز از ساس بند استفاده می کرده است.

تاریخچه استفاده از ساس بند

در گذشته ساس بند همچون لباس زیر پوشیده می شد و معمولاً کسی از پوشیدن آن توسط فرد آگاه نمی شد. در حقیقت، بستن ساس بند به شکلی که مشخص باشد، در گذشته مقداری زشت و ناشایست در نظر گرفته می شد.

این در حالی است که امروزه ساس بند همچون یک قطعه مد در نظر گرفته می شود و افراد برای زیبایی از آن استفاده می کنند.

نحوه استفاده از ساس بند

در ابتدای دهه 1820 میلادی آلبرت تارستون، طراح مد بریتانیایی اولین ساس بند را طراحی و روانه بازار کرد. در آن دوران مد روز به شکلی بود که مردها شلوارهای با فاق بلند می پوشیدند. باید بگوییم که فاق این نوع شلوارها به اندازه ای بلند بود که کمربند به خوبی نمی توانست آن را نگه دارد و استفاده از ساس بند بهترین گزینه محسوب می شد.

شرکت آلبرت تارستون اولین ساس بند را به بازار عرضه کرد که دارای بندهای چرمی بود. این شرکت هنوز هم در حال تولید و عرضه انواع ساس بند به بازار است.

اولین ساس بندها در پشت به شکل حرف H بودند و امروزه نیز این مدل از ساس بند طرفداران زیادی دارد. بعدها در کشورهای مختلفی از جمله ایالات متحده ساس بند H شکل بیشتر توسط کشاورزان مورد استفاده قرار می گرفت. دلیل آن نیز راحتی استفاده و استحکام بیشتر هنگام کار بود. امروزه ساس بندهای H شکل به ندرت تولید می شوند.

کاربرد ساس بند چیست؟

همانطور که گفته شد، اصلی ترین کاربرد ساس بند نگه داشتن شلوار است. ساس بند به عنوان یک اکسسوری مد و جهت زیبایی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد ساس بند

شلوارهایی که دارای فاق بلند هستند بهترین گزینه برای استفاده از ساس بند به شمار می روند. ساس بند برای شلوارهای پارچه ای بسیار مناسب تر از انواع دیگر شلوار است.

آشنایی با انواع ساس بند

ساس بند بر اساس جنس، طرح، شکل و نحوه بستن به انواع مختلفی دسته بندی می شود. هرکدام از انواع ساس بند را می توان برای سبک های مختلف پوشش استفاده کرد. در ادامه با انواع ساس بند آشنا خواهیم شد.

انواع ساس بند بر اساس شکل

همان طور که گفته شد، شکل و نحوه بستن ساس بند به شیوه های متفاوتی است.

انواع ساس بند

ساس بند H شکل

قدیمی ترین نوع ساس بند به شکل H تولید می شد. این ساس بند در جلو و عقب دارای 2 نقطه اتصال است. عقب دو بند آن نیز به وسیله یک بند دیگر به هم متصل شده است. بدین ترتیب هنگامی که از پشت به آن نگاه کنید، شکل حرف H را تداعی می کند.

این نوع ساس بند امروزه به ندرت تولید می شود. البته ساس بند H شکل جهت بستن ابزار و لوازم به همراه برخی لباس های مخصوص عرضه می شود اما به عنوان یک اکسسوری جداگانه به سادگی نمی توان آن را پیدا کرد.

کشاورزان آمریکایی برای مدت زیادی از این ساس بندها استفاده می کردند.

ساس بند X شکل

پس از ساس بندهای H شکل نوبت به شکل جدیدی بود. بدین ترتیب ساس بند X شکل توسط شرکت ها تهیه و به بازار عرضه شد. ساس بند X شکل نیز به لحاظ ساختار شباهت زیادی به نوع قبلی دارد.

تنها تفاوت آنها این است که در طرح X بندهای ساس بند در پشت از روی هم عبور می کنند. بدین ترتیب نیازی به یک بند جداگانه برای اتصال دو بنده پشت به همدیگر نیست.

ساس بند Y شکل

آخرین و جدیدترین نوع ساس بند به لحاظ ساختار، ساس بند Y شکل است. این ساس بند ساختار ساده ای داشته و ظاهر مدرن تری نیز دارد.

بر خلاف دو نوع قبلی که دارای 4 نقطه اتصال هستند، ساس بند Y شکل دارای 3 نقطه اتصال است. دو نقطه اتصال در جلو و یک نقطه در عقب برای این ساس بند در نظر گرفته شده است. البته ممکن است هرکدام از نقاط اتصال این ساس بند ها نیز خود دارای 2 نقطه اتصال باشند.

انواع ساس بند بر اساس نحوه بستن

هرکدام از نقاط اتصال ساس بندها برای متصل شدن به شلوار دارای ساختار متفاوتی هستند. بسته به نوع و جنس شلوار، نوع ساس بند می تواند متفاوت باشد.

انواع ساس بند

ساس بند دکمه ای

این نوع ساس بندها توسط دکمه به شلوار متصل می شوند. دکمه آنها نیز می تواند از نوع پلاستیکی یا فلزی باشد. برای مثال ساس بندهای مخصوص شلوار جین معمولاً از نوع فلزی هستند.برای شلوارهای پارچه ای و کتانی نیز از دکمه های پلاستیکی استفاده می شود.

ساس بند کلیپسی

ساس بند کلیپسی یا گیره ای از متداول ترین انواع ساس بند است. دلیل محبوبیت این نوع ساس بند این است که برای هر نوع شلواری قابل استفاده است و برای وصل شدن نیازی به سوراخ کردن شلوار ندارد.

کلیپس این نوع ساس بند نیز می تواند از نوع پلاستیکی یا فلزی باشد. نقطه ضعف این نوع ساس بند این است که کلیپس آنها به مرور ضعیف شده و توان نگه داشتن شلوار را نخواهد داشت. همچنین گیره های این نوع ساس بند ممکن است به مرور به شلوار شما آسیب بزند.

ساس بند مخصوص کار

با توجه به اینکه می‌دانیم ساسبند چیست و چه کاربردهایی دارد، می‌توانیم یک نوع ساسبند دیگر را نام ببریم که مخصوص محل کار است. اگر دقت کرده باشید بسیاری از کارخانه‌ها و تولیدی‌ها لباس فرم کارگرانشان را به صورت ساسبند دار آماده می‌کنند. به همین دلیل یک نوع مخصوص به خود را دارند که از نظر جنس پارچه استفاده شده، رنگ و طرح آن متفاوت هستند.

ساس بند برای مراسم رسمی

ساس بند برای مراسم رسمی

یکی از موقعیت‌هایی که می‌توانید در آن از ساسبند استفاده کنید، مراسم رسمی است. در حقیقت، پس از انتخاب کت و شلوار مردانه، امکان انتخاب ساس بند مناسب آن نیز برای شما مهیاست.

نحوه انتخاب ساس بند مناسب

برای انتخاب ساس بند باید مسائل مختلفی را مد نظر داشته باشید. هر نوع ساس بند برای سبک و نوع خاصی از شلوار مناسب است. البته می توان هر ساس بندی را با هر نوع شلواری استفاده کرد اما دقت به جزئیات است که یک سبک پوشش را از بقیه متفاوت می کند.

انتخاب ساس بند بر اساس نوع

همان طور که در بخش قبل به آن اشاره کردیم، ساس بند دارای انواع مختلفی است. ساس بندهای H شکل تقریباً از مد افتاده اند و تنها برخی لباس کارها یا لباس آتش نشانان برخی کشورها مجهز به این نوع ساس بند است.

ساس بندهای Y شکل امروزه بیشترین استفاده را دارند. همچنین ساس بندهای گیره ای یا کلیپسی نیز جزو پر استفاده ترین انواع ساس بند به شمار می روند.

ساس بندهای گیره ای برای شلوارهای سبک و پارچه ای مناسب است و ساس بندهای دکمه ای نیز گزینه بهتری برای شلوارهای سنگین همچون جین هستند.

انتخاب ساس بند بر اساس عرض

انتخاب عرض ساس بند نیازمند دقت نظر بالایی است. عرض بندهای ساس بند می تواند نازک، متوسط با پهن باشد. این عرض به نوعی سلیقه ای است و به شما بستگی دارد اما برخی فاکتورها می تواند در نحوه انتخاب عرض ساس بند تأثیرگذار باشد.

برای مثال ساس بندهای با رنگ روشن و شاد بهتر است باریک انتخاب شوند تا سبک پوشش شما را بسیار شلخته نشان ندهند.

عرض ساس بند می تواند متأثر از دیگر اکسسوری های شما باشد. برای مثال اگر فریم عینک های شما بسیار نازک است، از ساس بند با عرض کم استفاده کنید. اگر بند کفش های شما بسیار پهن است، از ساس بند با عرض زیاد استفاده کنید.

بر اساس نحوه بستن ساس بند

شما می‌توانید برای بستن ساسبند از دکمه یا کلیپس استفاده کنید. در واقع با توجه به نحوه ساسبند، دو گزینه متفاوت پیش روی شما قرار دارد. شاید در نگاهی کوتاه و مختصر، توجهی به تأثیر آن پی نبرید. اما استفاده دکمه یا کلیپس در استایل شما اثر چشم گیری دارد.

نحوه پوشیدن ساس بند با استایل های مختلف

ساس بند یک اکسسوری به شمار می رود. اکسسوری ها می توانند ظاهر شما را از این رو به آن رو کنند. کافی است مقداری دقت کنید تا سبک پوشش شما متفاوت تر از همیشه باشد. همچنین یک اشتباه کوچک در نحوه پوشش شما می تواند پوشش شما را بسیار بد جلوه دهد.

نحوه پوشیدن ساس بند

برای پوشیدن ساس بند همراه استایل های مختلف به جزئیاتی باید دقت کرد که در ادامه مورد بررسی قرار می دهیم.

بستن ساس بند با لباس رسمی

ساس بندهای به رنگ قهوه ای، سرمه ای و مشکی بهترین گزینه برای لباس های رسمی هستند. پهنای ساس بند نیز در لباس های رسمی نباید زیاد باشد. بهتر است برای محیط کاری یا قرار ملاقات‌های رسمی از ساس بندهای سنتی با عرض متوسط حدوداً 2.5 سانتی متری یا ساس بند کلاسیک با عرض 4 سانتی متری استفاده کنید. این در حالی است که برخی توصیه می‌کنند از ساس بندهای نازک برای محیط کار استفاده کنید.

با توجه به اینکه می‌دانیم ساس بند یعنی چه، باید به این نکته هم توجه داشته باشید که استفاده از ساس بند برای کت و شلورهای تاکسیدو مفید است. البته پوشیدن این اکسسوری با کت و شلوار مشکی نیز جلوه خوبی دارد. این در حالی است که اگر در مراسم به عنوان داماد هستید، می‌توانید آن را با دسته گل عروس ست کنید. لباس های رسمی، ساس بند دکمه ای گزینه بهتری نسبت به ساس بند کلیپسی به شمار می رود. می توانید دکمه اتصال ساس بند را روی نوار فاق شلوار و از داخل متصل کنید که مشخص نباشد.

بستن ساس بند با لباس روزمره و اسپرت

برای انتخاب ساس بند در سبک روزمره و اسپرت دست شما بازتر است. برای مثال عرض ساس بند را می توانید پهن تر انتخاب کنید. از رنگ های متنوع و شاد می توانید استفاده کنید. نوع دکمه ای یا گیره ای تفاوتی نخواهد داشت. فقط دقت کنید که طرح و رنگ و پهنای ساس بند باید متناسب با حال و هوای پوشش شما باشد.

ساس بند مناسب مراسم عروسی

ساس بندهای لباس عروسی و کت و شلوار باید عرض بیشتری از دیگر انواع ساس بند داشته باشند. معمولاً عرض ساس بندهایی که با کت و شلوار و به خصوص تاکسیدو مورد استفاده قرار می گیرند، 4 سانتی متر است.

رنگ ساس بند نیز باید متناسب با رنگ لباس شما باشد. برای مثال می توانید رنگ ساس بند را همرنگ کفش ها یا گل عروس انتخاب کنید.

بستن همزمان کمربند و ساس بند صحیح است؟

شاید برای شما هم سؤال باشد که بستن همزمان کمربند و ساس بند صحیح است یا خیر؟ جواب بسیار سر راست و ساده است؛ خیر. هرکدام از این موارد برای نگه داشتن شلوار مورد استفاده قرار می گیرند و استفاده از هرکدام، استفاده از دیگری را بیهوده می کند.

بستن همزمان کمربند و ساس بند

جمع بندی

در این مقاله از مجله مد و فشن اپریشم توضیح دادیم که ساسبند چیست و انواع آن را ذکر کردیم. علاوه بر این درباره چگونگی پوشیدن ساسبند با استایل‌های مختلف نکاتی را مورد اشاره قرار دادیم. اما نظر شما در خصوص ساس بند چیست؟ آیا تا به حال از این اکسسوری استفاده کرده اید؟ کمربند را بیشتر دوست دارید یا ساس بند؟ از کدام یک از انواع ساس بند استفاده کرده اید؟ آیا دیده اید کسی کمربند و ساس بند را به صورت همزمان استفاده کند؟ دیدگاه های خود را با ما در میان بگذارید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟

برای امتیاز دادن از 1 تا 5 ستاره انتخاب کن!

میانگین امتیاز: 4.9 / 5. تعداد رای ها: 11

بدون امتیاز! اولین امتیاز رو ثبت کن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا