همه محصولات اصل و قیمت آن ها به لیر ترکیه است

محصولات مراقبت از مو
اکسسوری و زیورآلاتنگهداری از زیورآلات

آموزش نحوه تمیز کردن طلای زرد و طلای سفید

یکی از مهمترین فلزهای گرانبها در دنیا طلاست. طلای زرد و طلای سفید از جواهرات محبوب و با ارزش برای بانوان است. بنابراین بانوان در حفظ و نگهداری این فلز گرانبها از هر راهکاری استفاده می کنند. طلا با گذشت زمان و استفاده زیاد در طول روز کدر شده و رنگش تغییر می کند و درخشش اولیۀ خود را از دست می دهد. در ادامه درباره آموزش نحوه تمیز کردن طلای زرد و طلای سفید و نحوه شستن طلا توضیح خواهیم داد. در مجله اپریشم با ما همراه باشید.

نحوه تمیز کردن طلا

چگونه طلای زرد و طلای سفید را تمیز کنیم؟

طلا با استفاده طولانی مدت در طول روز و قرار گرفتن در کنار موادی مانند عطر، مواد بهداشتی و شیمیایی درخشش اولیۀ خود را از دست می‌دهد. برای تمیز کردن طلای زرد و تمیز کردن طلای سفید روش های زیادی وجود دارد، در ادامه مقاله به نحوه تمیز کردن طلا و نحوه شستن طلا می پردازیم.

نحوه تمیز کردن طلای سیاه شده با مایع سفیدکننده(وایتکس)

بهترین روش های خانگی تمیز کردن طلای زرد کدامند؟

به چند روش خانگی برای تمیز کردن طلای زرد و طلای سفید و نحوه شستن طلا اشاره می کنیم.

نحوه تمیز کردن طلای زرد و طلای سفید نگین دار با مایع ظرفشویی

یکی از بهترین روش های تمیز کردن طلا استفاده از محلول های تمیز کننده بوده زیرا یکی از قوی ترین تمیز کننده ها، مایع ظرفشویی است.

نحوه شستن طلا با مایع ظرفشویی به این صورت است که یک ظرف برداشته و درون ظرف دو پیمانه آب ولرم بریزید. سپس چند قطره مایع ظرفشویی به آب ولرم اضافه کنید.

نحوه تمیز کردن طلا

آب ولرم و مایع ظرفشویی را با هم مخلوط کنید و طلا را درون محلول قرار دهید. اجازه دهید طلا مدتی در محلول باقی بماند. سپس طلا را از محلول خارج کنید و با برسی نرم یا یک مسواک نرم به روی سطح طلا بکشید تا طلا براق شده و رنگ کدر آن از بین برود.

بعد از انجام دادن این مرحله با آب گرم طلا را شسته و بر روی پارچه ای تمیز قرار دهید تا خشک شود. بهتر است از این روش برای تمیز کردن طلایی که دارای نگین و سنگ‌ های قیمتی است، استفاده کنید.

آمونیاک

تمیز کردن طلای زرد با استفاده از آمونیاک

یکی از راه های پیشنهادی برای تمیز کردن طلا استفاده از آمونیاک است. از آمونیاک به روشی که در ادامه خواهیم گفت استفاده کنید، با ترکیب آب ولرم، مایع ظرفشویی و مقداری آمونیاک، محلولی درست کرده و طلا را برای چند ثانیه در این مواد قرار دهید. سپس طلا را از محلول خارج کرده و با برسی نرم روی آن بکشید تا تمیز و براق شود. با آب گرم طلا را شسته و با پارچه ای نرم آن را خشک کنید.

مایع ظرفشویی

آموزش نحوه تمیز کردن طلای زرد با جوش شیرین

این روش به این صورت است که ابتدا دو پیمانه آب را روی شعله گاز قرار داده و اجازه دهید تا آب به جوش آید. سپس ظرف شیشه‌ ای که نسبت به حرارت مقاوم است را برداشته و بر روی سطح داخلی ظرف فویل آلمینیومی قرار دهید. طلا را درون ظرف بگذارید و 1 قاشق غذا خوری جوش شیرین روی طلا بریزید.

تمیز کردن طلای زرد به روش خانگی

در مرحله بعد آب جوش آمده را درون ظرف شیشه‌ ای ریخته و چند دقیقه منتظر بمانید، سپس طلا را از ظرف خارج کرده و با آب سرد بشویید و با دستمالی تمیز و نرم، طلا را خشک کنید.

استفاده از سرکه برای تمیز کردن طلا

در این روش ابتدا درون ظرفی نصف پیمانه سرکه سفید ریخته و 2 قاشق غذا خوری نمک به سرکه اضافه کنید، سپس محلول را هم زده و طلا را درون محلول قرار دهید.

بعد از چند دقیقه طلا را از محلول خارج کرده و با آب ولرم بشویید تا لکه و کدری روی طلا از بین برود. در مرحله بعد طلا را با دستمالی بدون پرز خشک کنید و اجازه دهید در معرض جریان هوا قرار گیرد.

نحوه تمیز کردن طلا با استفاده از خمیر دندان

نحوه تمیز کردن طلا با استفاده از خمیر دندان

یکی دیگر از روش ها استفاده از خمیر دندان است. خمیر دندان را همراه با آب ولرم در ظرفی ریخته و با استفاده از مسواکی نرم محلول آماده شده را روی طلا بکشید.

اجازه دهید کمی باقی بماند تا براق شود، سپس با آب ولرم طلا را شسته و با پارچه ای نرم و بدون پرز خشک کنید.

تمیز کردن طلای زرد به روش خانگی

نحوه شستن طلای نگین دار

برای تمیز کردن طلایی که نگین و سنگ های قیمتی دارد و با چسب روی طلا قرار گرفته اند بهتر است از آب استفاده نکنید زیرا آب باعث از بین رفتن چسب و افتادن نگین طلا می شود.

بنابراین برای تمیز کردن آن، بهتر است مایع ظرفشویی را درون ظرف آبی بریزید و با استفاده از دستمالی نرم که آغشته به محلول است طلا را تمیز کنید.

شستن طلا

سپس با استفاده از پارچه ای دیگر که به آب ولرم آغشته شده روی طلا بکشید و طلا را تمیز و خشک کنید.

نحوه شستن طلا با آب جوش

در این مرحله برای تمیز کردن طلای سفید و زرد از آب جوش استفاده کنید. به این ترتیب که ابتدا آب را جوشانده و طلا را درون ظرفی قرار دهید و آب جوش را به طلا اضافه کنید تا آب روی طلا را بگیرد و منتظر بمانید تا آب خنک‌تر شود.

سپس طلا را از آب خارج کرده و با برسی نرم جرم‌ها و لکه‌های روی طلا را پاک کنید. در نهایت با دستمالی نرم و تمیز طلا را خشک کنید.

آب جوش

براق‌ كردن‌ طلا و جواهرات با استفاده از خاک اره

در این روش برای تمیز کردن طلای زرد و سفید و براق کردن طلاها مقداري‌ خاک اره‌ نرم‌ را تهيه‌ كرده و زيورآلات‌ را درون‌ آن‌ قرار دهید. سپس‌ با خاک ‌اره‌ سطح‌ طلا را مالش‌ دهيد.

بعد طلا را با استفاده از دستمالی نرم و تمیز پاک کرده و درخشندگی و براق بودن طلا را مشاهده کنید.

براق‌ كردن‌ طلا و جواهرات با استفاده از خاک اره

نحوه تمیز کردن طلای سیاه شده با مایع سفیدکننده

طلای سیاه شده را درون محلول آب و نمک غلیظ قرار دهید و بعد از گذشت چند دقیقه با دستمالی که پرز زیادی دارد روی طلا محکم بکشید تا پاک و سفید شود.

استفاده از دستگاه‌های اولتراسونیک برای تمیز کردن طلای زرد

در این روش برای تمیز کردن طلا از دستگاه اولتراسونیک، توسط جواهر فروش انجام می شود. به این صورت که جواهرات را درون ظرفی از مایع فرو می‌برند و با استفاده از ارتعاشات فرکانس بالا که درون مایع است به طلا می‌ فرستند و لکه های روی طلا را تمیز می کنند.

سرکه برای تمیز کردن طلای سفید

نکات کلیدی برای نحوه تمیز کردن طلا و نگهداری از جواهرات

  • قبل از دوش گرفتن، طلا را کنار بگذارید. زیرا طلا در برخورد با مواد بهداشتی و شیمیایی مانند شامپو، صابون‌ های اسیدی جرم می گیرد و کدر می شود.
  • کلر به طلا آسیب می رساند و باعث تغییر رنگ آن می شود. برای تمیز کردن طلا با احتیاط از تمیز کننده های کلر دار استفاده کنید.
  • بهتر است بدانید که بزرگترین دشمن طلا جیوه است. زیرا جیوه به سرعت طلا را نابود می کند، به همین علت طلا را در کنار وسایلی که دارای جیوه هستند، قرار ندهید.
  • بهتر است که طلا را با دستمال‌ کاغذی پرز دار تمیز نکنید زیرا روی طلا خش به وجود می آورد.
  • طلا را در جعبه ای خشک و بدون رطوبت نگهداری کنید.
  • برای تمیز کردن طلا از مسواک یا برسی زبر استفاده نکنید.
  • با استفاده از آب ولرم و صابون ملایم طلا را تمیز کنید.
  • بعد از شستن و تمیز کردن، طلا را یک روز در دستمال قرار دهید تا کاملاً خشک شود.
  • به خاطر بسپارید که برای تمیز کردن طلای سفید و طلای زرد با استفاده از مایع ظرفشویی از مایع ظرفشویی بدون فسفات استفاده کنید.
  • در هنگام تمیز کردن طلا با استفاده از آمونیاک از دستکش استفاده کنید زیرا آمونیاک موجب احساس سوزش و خارش در دست های شما می شود.
  • برای تمیز کردن طلاهایی که با سنگ های قیمتی و نگین تزئین شده اند از جوش شیرین استفاده نکنید.
  • سرکه با خاصیت اسیدی که دارد باعث خورده شدن طلا می شود، بنابراین بهتر است از سرکه برای تمیز کردن طلای سفید و تمیز کردن طلای زرد استفاده نکنید.
  • استفاده از طلای خیس ممکن است روی پوست شما حساسیت ایجاد کند، بنابراین طلا را به خوبی خشک کرده و سپس استفاده کنید.
  • توجه داشته باشید که جواهرات را در تماس با هم نگهداری نکنید زیرا ممکن است روی سطح طلا ها خش ایجاد شود.
  • اگر طلا بیش از اندازه کثیف و کدر شده است از الکل استفاده کنید.
  • دقت کنید که در زمان استفاده از مواد شوینده طلا را کنار بگذارید زیرا به مرور زمان آسیب میبیند و کدر می شود.

تمیز کزدن طلا

سخن آخر

یکی از دغدغه‌ های بانوان داشتن جواهراتی سالم، تمیز و براق است که در این مقاله سعی کردیم نحوه تمیز کردن طلا و روش های نگهداری از طلا را بیان کنیم. بنابراین با استفاده از این روش ها و نکاتی که درباره آموزش نحوه تمیز کردن طلای زرد و طلای سفید گفته شد، می توانید زیورآلات خود را به دور از هرگونه مواد شیمیایی حافظت کرده و به خوبی از آنها استفاده کنید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟

برای امتیاز دادن از 1 تا 5 ستاره انتخاب کن!

میانگین امتیاز: 4.8 / 5. تعداد رای ها: 18

بدون امتیاز! اولین امتیاز رو ثبت کن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا