همه محصولات اصل و قیمت آن ها به لیر ترکیه است

محصولات مراقبت از مو
اکسسوری و زیورآلاتراهنمای خرید اکسسوری

بهترین روش های تشخیص عینک پلاریزه

عینک‌های آفتابی چشمان را در برابر نور خورشید و مضرات آن محافظت می‌کنند. عینک پلاریزه یکی از انواع عینک آفتابی است که علاوه بر پیشگیری از تابش نور خورشید به چشم، خستگی چشم‌ها را نیز کاهش می‌دهد.

به همین دلیل است که افراد هنگام استفاده از آن‌ها هم سطح بینایی خود را در نور افزایش می‌دهند و هم اینکه سد ایمنی چشم‌ها را افزایش خواهند داد. در این مطلب علاوه بر معرفی این نوع عینک، مزایا و معایب آن، به بررسی روش‌های کاربردی برای تشخیص عینک پلاریزه می‌پردازیم.

عینک پلاریزه چیست؟

قبل از پرداختن به روش تشخیص عینک پلاریزه، باید تعریفی از این محصول داشته باشیم و با نحوه عملکرد آن آشنا شویم. عینک‌های پلاریزه یا ضد تابش نور خورشید همانطور که مشخص است از ورود نور آفتاب به چشم پیشگیری می‌کنند.

این عینک‌ها به وسیله مواد شیمیایی خاصی تهیه می‌شوند که به منظور فیلتر کردن نور در این محصولات محافظتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. جالب است بدانید مولکول‌های این مواد شیمیایی به شکلی خاص در کنار هم قرار می‌گیرند تا از عبور نور به عدسی جلوگیری کنند.

نحوه کار این عینک به گونه ای است که فیلتر آن منافذی عمودی به منظور پیشگیری از ورود نور ایجاد می‌کند. بر این اساس زمانی که از یک شی مثل کاپوت ماشین نور افقی به سمت عینک بتابد، شما ممکن است آن را تیره تر از حد معمول ببینید. این در حالی است که سایر اجسام به شکلی واضح تر و با جزئیات بیشتری با این عینک دیده می‌شوند.

مزایا و معایب عینک‌های پلاریزه

مزیت عمده استفاده از عینک پلاریزه این است که در استفاده طولانی مدت تا حد بسیار زیادی خستگی چشم را کاهش می‌دهد. به همین دلیل این عینک انتخاب خوبی برای مصارف روزانه و خصوصاً برای افرادی محسوب می‌شود که ساعات زیادی زیر نور خورشید مشغول به کار هستند. اما برای آشنایی بیشتر با این عینک در ادامه در کنار بررسی مزایا، معایب استفاده از آن را نیز معرفی خواهیم کرد.

مزایا و معایب عینک‌های پلاریزه

مزایای عینک‌های پلاریزه

  • دید با این عینک واضح تر است.
  • تابش خیره کننده و بازتاب نور خورشید کاهش پیدا می‌کند.
  • کنتراست رنگ‌ها افزایش پیدا می‌کند.
  • با عمودی کردن نورها رنگ‌ها را با وضوح بیشتری مشاهده خواهیم کرد.
  • منجر به از بین رفتن خستگی چشم می‌شود.

معایب عینک‌های پلاریزه

  • این عینک‌ها در برابر اشعه‌های ماوراء بنفش مقاوم نیستند.
  • این عینک‌ها ممکن است نحوه دید شما را تغییر دهند.
  • با استفاده از این عینک در دیدن نمایشگرهای ال ای دی دچار مشکل می‌شوید.
  • دوام این عینک‌ها کمتر از عینک آفتابی معمولی است.
  • قیمت عینک‌های پلاریزه به دلیل نوع طراحی آن‌ها بیشتر است.

چه زمانی بهتر است از عینک پلاریزه استفاده کنیم؟

عینک‌های پلاریزه با وجود معایب و مزایای خود، انتخابی خوبی برای پیشگیری از تابش نور خورشید هستند. عینک‌های پلاریزه برای افرادی که وقت خود را در فضای باز می‌گذرانند، گزینه مناسبی هستند. اما علاوه بر شرایط معمولی، در برخی مواقع استفاده از این عینک ضروری خواهد بود که در ادامه به ذکر این موارد می‌پردازیم.

زمان استفاده از عینک پلاریزه

کار زیر نور آفتاب

اگر در خارج از منزل مشغول به کار هستید و با نور خورشید برخورد زیادی دارید، چنین محصولی می‌تواند بهترین انتخاب برای شما باشد.

قرار گرفتن در محیط‌های برفی

برف عاملی برای تابش خیره کننده نور خواهد بود. اگر در محیط‌های برفی قرار گرفته باشید حتماً این حالت را به وضوح احساس کرده اید. به همین دلیل عینک‌های پلاریزه یک همراه ضروری در محیط‌های برفی چه در زمان پیاده روی در برف و چه در موقع بازی در آن محسوب می‌شوند. این عینک‌ها خصوصاً زمانی که در یک جاده پوشیده از یخ در حال رانندگی هستید، یک گزینه ایده آل محسوب می‌شوند.

صید ماهی و قایقرانی

اگر برای تفریح یا به عنوان شغل به صید ماهی می‌روید، استفاده از عینک پلاریزه را فراموش نکنید. چنین عینک‌هایی به شدت تابش نور را کاهش می‌دهند و به شما کمک می‌کنند تا با راحتی بیشتری داخل آب را ببینید. ضمن اینکه مانع خستگی چشم‌ها هنگام قرارگیری در آب طی یک روز طولانی می‌شوند. البته علاوه بر صید ماهی، افرادی که به نحوی در حال قایقرانی یا کار روی آب هستند، مثل کارگران مشغول روی سکوهای نفتی هم می‌توانند از این عینک‌ها استفاده کنند.

نحوه تشخیص عینک پلاریزه

حال که با عینک پلاریزه آشنا شدیم، شاید تمایل به خرید این عینک پیدا کرده باشیم. متأسفانه همه فروشندگان حضوری یا مجازی محصولات اصل را در اختیار مشتریان قرار نمی‌دهند و در این بین ممکن است برخی اقلام عینک به جای نوع پلاریزه در اختیار خریداران قرار گیرند.

نحوه تشخیص عینک پلاریزه

در چنین شرایطی عدم داشتن اطلاعات کافی می‌تواند متضرر شدن شما را در پی داشته باشد. اما خوشبختانه روش‌هایی وجود دارند که به منظور تشخیص عینک پلاریزه مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

آزمایش عینک روی سطح تابنده

یکی از کاربردی ترین روش‌های تشخیص عینک پلاریزه این است که هنگام خرید، آن را روی سطحی که نور را بازتاب می‌کند، امتحان کنید. البته سطوح زیادی نور را بازتاب می‌کنند اما شما باید به دنبال گزینه ای باشید که بیشترین تابش نور را دارد. به همین دلیل سطوحی که آینه کاری یا تخت و براق هستند، گزینه‌های مناسبی برای این کار محسوب می‌شوند. برای شروع کار مطابق با روال زیر پیش بروید.

  1. در ابتدا باید در شرایطی قرار بگیرید که بازتاب نور خورشید از سطح مورد نظر شما بین 60 تا 90 سانتی متر قابل رؤیت باشد.
  2. به منظور تابش نور روی سطوح مورد نظر استفاده از چراغ قوه یا حتی نور فلاش گوشی هم عملی خواهد بود.
  3. حال باید عینک پلاریزه خود را در فاصله 15 تا 20 سانتی متری از چشمان خود بگیرید. نحوه گرفتن عینک باید به شکلی باشد که بتوانید به کمک یکی از لنزها سطح مورد نظر را مشاهده کنید.
  4. در حین تست کردن این روش شاید نیاز داشته باشید که عینک را کمی به چشمان خود نزدیک کرده یا آن را به سمت بالا بکشانید. زاویه در نظر گرفته برای این کار باید در حالتی باشد که یکی از عدسی‌ها بالاتر از دیگری قرار بگیرد.
  5. در این مرحله باید کمی زاویه عینک را تغییر دهید تا تغییرات را مشاهده کنید. حال به دقت به عدسی‌ها نگاه کرده و میزان بازتاب نور را بررسی کنید.
  6. برای اطمینان از پلاریزه بودن عینک متوجه خواهید شد که بازتاب نور از سطح به سمت عینک به وضوح کم شده و براقی سطح مورد نظر از بین رفته یا حداقل کاهش یافته است.

نکته: در زمان مشاهده سطح با عینک رنگ آن تیره خواهد بود. اما اگر از عملکرد عینک مطمئن نیستید، بهتر است زوایای کار با آن را چند مرتبه تغییر دهید.

استفاده از صفحه نمایش کامپیوتر

روش کاربردی دیگر برای تشخیص عینک پلاریزه این است که از یک صفحه کامپیوتری برای انجام این کار کمک بگیرید. به این منظور باید مطابق با مراحل زیر پیش بروید.

  1. کامپیوتر خود را روشن کرده و تابش نور آن را در بالاترین سطح خود قرار دهید.
  2. برای تشخیص عینک پلاریزه، باید یک صفحه سفید را باز کنید. دلیل این مسئله روشنایی بیشتر در صفحات سفید است، زیرا نتیجه آزمایش قابل اطمینان تر خواهد بود.
  3. حال باید عینک را روی چشمان خود قرار دهید و درست مقابل صفحه کامپیوتر قرار بگیرید. دقت داشته باشید که زاویه نشستن شما به شکلی باشد که صفحه دقیقاً رو به روی چشمان شما باشد.
  4. در این مرحله باید سر خود از بخش بالایی به دو سمت کج کنید. زاویه انجام این کار را حدود 60 درجه قرار دهید.
  5. در این حالت اگر عینک از جنس پلاریزه باشد، به دلیل اینکه صفحه کامپیوتر و عینک همدیگر را خنثی می‌کنند، شما همه چیز را در نمایشگر رو به روی خود تیره می‌بینید.

استفاده از صفحه نمایش کامپیوتر

نکته: گاهی شاید لازم باشد زاویه حرکت خود را برای تست تشخیص عینک پلاریزه تغییر دهید. در چنین شرایطی اگر شاهد تغییری در تابش نور و رنگ نمایشگر نبودید، احتمالاً عینک شما از نوع پلاریزه نیست.

استفاده از موبایل برای تشخیص عینک پلاریزه

زمانی که می‌خواهید یک عینک پلاریزه اصل بخرید، احتمالاً با برچسب اصالت آن رو به رو خواهید شد که البته همیشه نمی‌توان به این برچسب‌ها اعتماد کرد. در این شرایط استفاده از موبایل می‌تواند در تشخیص عینک پلاریزه مؤثر باشد. در صورت استفاده از موبایل روند انجام کار به صورت زیر خواهد بود.

  1. گوشی موبایل خود را روشن کنید.
  2. یکی از لنزهای عینک را به گونه ای سمت موبایل بگیرید که بخش داخلی آن با فاصله مقابل چشمان شما باشد و با بخش بیرونی در حال دیدن نمایشگر گوشی باشید.
  3. برای تست تشخیص عینک پلاریزه، گوشی یا عینک را در زاویه 90 درجه بچرخانید.
  4. در صورت تیره شدن رنگ روشنایی گوشی، می‌توانید به اصل بودن عینک خود اعتماد کنید.

مقایسه بین دو عینک پلاریزه

از دیگر روش‌های تشخیص پلاریزه بودن عینک این است که از دو عینک با این خاصیت استفاده کنید. برای مثال می‌توانید یک عینک پلاریزه قدیمی را با خود به فروشگاه ببرید و تست مورد نظر را انجام دهید. مراحل انجام این تست در ادامه شرح داده می‌شود.

مقایسه بین دو عینک پلاریزه

  1. عینک پلاریزه جدید را با فاصله از چشم بگیرید و عینک قدیمی را هم به فاصله بین 2.5 تا 5 سانتی متر از آن قرار دهید.
  2. لنز‌های هر دو باید به شکلی تراز در مقابل هم قرار بگیرند.
  3. دقت کنید که عینک‌ها را طوری نگیرید که لنزها به هم برخورد کنند، زیرا عاملی برای ایجاد خراش روی شیشه‌ها خواهند بود.
  4. برای انجام این کار می‌توانید از یک نور مصنوعی کمک بگیرید. بر این اساس عینک جدید را باید در زاویه 60 درجه بچرخانید. این کار را به شکلی انجام دهید که یکی از لنزها حالت مورد نظر داشته باشد.
  5. در طرف مقابل عینک قدیمی باید به صورت ثابت نگه داشته شود. نحوه انجام کار باید به شکلی باشد که تنها یکی از لنزهای عینک با لنز عینک مقابل در یک راستا قرار داشته باشد.
  6. در این مرحله بعد از چرخاندن لنز عینک، باید به قسمتی که دو عینک در یک راستا قرار دارند، نگاه کنید.
  7. لنزی که به بیرون و سمت نور گرفته اید باید تیره تر از لنزی باشد که سمت عدسی عینک پلاریزه قرار دارد.

نکته: در صورتی که عینک مورد نظر پلاریزه نباشد، تفاوتی در رنگ لنزهای آن‌ها مشاهده نخواهید کرد.

بهترین برندهای عینک پلاریزه

اگر مایل به تست روش‌های بالا نیستید، همیشه عینک خود را از فروشگاه‌های معتبر تهیه کنید. شاید آشنایی با بهترین برندهای تولید عینک بتواند کار شما را راحت تر کند. از جمله این برندهای لوکس و  شناخته شده در دنیای مد می‌توانیم به مارک گوچی، ری بن، پرادا، پرادو، ورساچه، دیور، کرارا، میو میو و بربری اشاره کنیم. البته توجه داشته باشید که برای خرید یک عینک اصل از این برندها باید هزینه بالاتری بپردازید.

جمع بندی

عینک پلاریزه به نوع خاصی از عینک گفته می‌شود که عاملی برای کاهش تابش نور خورشید به چشم‌ها و پیشگیری از خستگی آن‌هاست. تابش نور بر اثر انعکاس آن بر سطوحی مانند آب، آسفالت، شن و ماسه، برف یا شیشه ایجاد می‌شود و زمانی که به چشم می‌تابد، ناراحتی این عضو و حتی کوری موقت آن را در پی دارد.

برای خرید عینک پلاریزه باید از اصل بودن آن اطمینان حاصل کنید که این امر از طریق روش‌های مختلفی قابل انجام است. به این منظور استفاده از دو عینک پلاریزه و قیاس آن‌ها با هم یا استفاده از موبایل یا صفحه نمایش کامپیوتر می‌توانند کاربردی باشند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟

برای امتیاز دادن از 1 تا 5 ستاره انتخاب کن!

میانگین امتیاز: 4.5 / 5. تعداد رای ها: 2

بدون امتیاز! اولین امتیاز رو ثبت کن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا