همه محصولات اصل و قیمت آن ها به لیر ترکیه است

محصولات مراقبت از مو
سلامت پوست و مو

بهترین صابون برای پوست چرب و جوش دار چیست؟

وقتی صحبت از مراقبت از پوست می‌شود، اتفاق نظر کلی این است که صابون برای شما مناسب نیست، اما تعداد جدیدی از صابون‌ها این تصور را تغییر داده‌اند. برخی از صابون‌های امروزی برای پاکسازی ملایم پوست ظریف صورت شما فرموله شده‌اند. بسیاری از شرکت‌ها صابون‌هایی تولید می‌کنند که برای کمک به رفع جوش‌ها و کاهش علائم آکنه طراحی شده‌اند. طیف گسترده‌ای از صابون‌ها در بازار در دسترس هستند که هر کدام ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند. بنابراین، اگر شما مستعد آکنه و پوست ملتهب هستید، یک صابون خوب می‌تواند به جلوگیری از تمام مشکلات پوستی کمک کند. در این بررسی به طور کامل در مورد صابون برای پوست چرب و جوش دار صحبت می‌کنیم.

آکنه چیست؟

آکنه یک بیماری پوستی است که باعث ایجاد جوش می‌شود. معمولاً پوست صورت، کمر و سینه را درگیر می‌کند. آکنه زمانی اتفاق میفتد که غدد تولید کننده چربی در کنار فولیکول‌های مو مقدار زیادی ماده روغنی به نام سبوم تولید می‌کنند. این سبوم اضافی باعث رشد یک باکتری معمولی بی‌ضرر به نام (P. acnes) می‌شود. رشد بیش از حد (P. acnes) منجر به این می‌شود که فولیکول مو ملتهب شده و با چرک پر خواهند شد. آکنه معمولاً با تغییرات در سطوح هورمونی مرتبط است. بنابراین، در بین افرادی که در دوران بلوغ یا بارداری قرار دارند،، شایع‌تر است. با این حال، این بیماری در هر سنی ممکن است رخ دهد.

انواع آکنه

شش نوع اصلی آکنه وجود دارند که شامل موارد زیر هستند:

  • جوش‌های سرسیاه: این جوش‌ها به صورت برجستگی‌های کوچک سیاه رنگ روی پوست ظاهر می‌شوند. فشردن جوش سر سیاه باعث خالی شدن محتویات آن می‌شود.
  • جوش‌های سرسفید: از نظر ظاهری شبیه جوش‌های سر سیاه هستند، اما فشار دادن باعث خالی شدن محتویات آنها نمی‌شود.
  • پاپول‌ها: برجستگی‌های قرمز کوچکی هستند که ممکن است حساس یا دردناک شوند.
  • پوسچول‌ها: از نظر ظاهری مشابه پاپول‌ها، پوسچول‌ها نیز دارای یک مرکز سفید و پر از چرک هستند.
  • ندول‌ها: توده‌های بزرگ، سخت و دردناکی هستند که در زیر سطح پوست ایجاد می‌شوند.
  • کیست‌ها: کیست‌ها توده‌های بزرگ و پر از چرک هستند که شبیه به کورک هستند. آنها شدیدترین نوع ضایعه آکنه هستند و بیشترین خطر ایجاد اسکار دائمی را دارند.

ویژگی‌های بهترین صابون برای پوست چرب و جوش دار چیست؟

ویژگی‌های بهترین صابون برای پوست چرب و جوش دار چیست؟

محصولات مختلفی با نسخه و بدون نسخه وجود دارند که افراد می‌توانند برای درمان آکنه خود از آنها استفاده کنند. یک مقاله معتبر در سال 2019 بیان می‌کند که صابون‌ها معمولاً سطح (PH) بالایی دارند که می‌تواند پوست را تحریک کند. فردی ممکن است محصولات پاک کننده بدون صابون با (PH) حدود 5.5 را انتخاب کند که مشابه (PH) پوست است.

متخصصان پوست ممکن است برای افرادی که آکنه خفیف دارند، شستشوی صورت ضد باکتریایی را توصیه کنند. با این حال، این محصولات ممکن است برای پوست‌های حساس خیلی خشن باشند.اسید سالیسیلیک و بنزوئیل پراکسید دو ماده اصلی هستند که هنگام خرید پاک کننده‌ای که مستقیماً آکنه را هدف قرار می‌دهد باید به آنها توجه کنید.

بنزوئیل پراکسید آکنه ناشی از باکتری‌ها را کاهش می‌دهد و هرگونه التهاب در پوست را برطرف می‌کند، در حالی که اسید سالیسیلیک پاک کننده و لایه بردار است. اگر از جوش‌های سر سیاه و سر سفید رنج می‌برید، معمولاً اسید سالیسیلیک توصیه می‌شود. این بتا هیدروکسی اسید به حذف چربی اضافی و سلول‌های مرده از روی پوست کمک می‌کند تا منافذ را باز نگه دارد.

گوگرد یک داروی ضد التهابی که به آرام کردن قرمزی کمک می‌کند و اغلب در انواع پوست‌های چرب یا حساس موفق عمل خواهد کرد. آزلائیک اسید، یک ماده ملایم برای بارداری که می‌تواند به بهبود مشکلات رنگدانه کمک کند. گلیکولیک اسید یک آلفا هیدروکسی اسید که در بارداری نیز بی‌خطر است و خواص ضد آکنه خفیف و روشن کننده پوست دارد.

انتخاب بهترین صابون برای پوست چرب و جوش دار

عواملی که هنگام انتخاب صابون برای آکنه باید در نظر بگیرید عبارتند از:

1- ترکیبات: شما باید برچسب محصول را بررسی کنید تا مطمئن شوید که مواد تشکیل دهنده آن برای پوست مستعد آکنه مناسب است. آکادمی پوست آمریکا بیان می‌کند که مواد زیر در محصولات آکنه رایج هستند:

  • اسید سالیسیلیک
  • رتینوئیدها
  • بنزوئیل پراکسید

انتخاب بهترین صابون برای پوست چرب و جوش دار

2- نوع پوست: فرد باید برچسب محصول را بررسی کند تا از سازگاری آن با نوع پوست خود مطمئن شود.

3- آلرژی: برخی از صابون‌های آکنه ممکن است باعث تحریک پوستی شوند. افرادی که پوست حساسی دارند باید محصولات بدون عطر را در نظر بگیرند.

صابون و به طور کلی بهداشت اولین راه مبارزه با آکنه است. یک صابون ضد لک به آرامی پوست را تمیز می‌کند. در حالت ایده آل، از صابون‌های ضد لک استفاده کنید که حاوی مولکول‌های صابون واقعی نیستند، زیرا این صابون‌ها لایه هیدرولیپیدی سطح را از بین می‌برند و پوست را خشک می‌کنند. در پاسخ، پوست تمایل به تولید سبوم بیشتری دارد. راحت‌ترین صابون روزانه آکنه به صورت مایع است و به شکل ژل پاک کننده عرضه می‌شود. صابون‌های آکنه دیگری مانند نوارهای پوستی یا آب میسلار بدون شستشو که همیشه بدون صابون و غیر کومدوژن هستند نیز در بازار وجود دارند.

آیا می‌توان از صابون حمام برای صورت استفاده کرد؟

صابون حمام به دلایل زیر معمولاً بهترین انتخاب برای پوست شما نخواهد بود:

صابون حمام ساینده است

شستشو با صابون حمام باعث از بین رفتن روغن‌های طبیعی صورت می‌شود. پوست خشک و پوسته پوسته خواهد شد که غدد سباسه را به بیش از حد فشار می‌دهد. غدد شروع به تولید مقادیر بیش از حد سبوم می‌کنند (ماده روغنی که پوست را هیدراته و انعطاف پذیر نگه می‌دارد). سبوم بیش از حد باعث بسته شدن منافذ می‌شود و محیطی را ایجاد می‌کند که باکتری‌های آکنه می‌توانند رشد کنند.

صابون حمام قلیایی است.

پوست صورت شما به طور طبیعی اسیدی است. پاکسازی با صابون قلیایی معمولی تعادل (PH) پوست را مختل می‌کند. نه تنها این موضوع بلکه صابون اسیدهای چرب و پروتئین‌های آبرسانی را که به طور طبیعی در لایه بیرونی پوست وجود دارند، از بین می‌برد. نتیجه نهایی یک پوست کدر و خارش‌دار است.

صابون حمام حاوی رایحه و رنگ است

آیا صابون در حمام شما بوی شگفت انگیزی دارد؟ آیا در رنگ‌های زیبا موجود است؟ این دو عامل یعنی رایحه و رنگ دیگر علیه پوست شما رفتار می‌کنند. عطرها و رنگ‌ها محرک‌های شناخته شده پوست هستند. این اجزای موجود در صابون حمام می‌تواند صورت شما را قرمز و لکه‌دار و دارد.

آیا می‌توان از صابون حمام برای صورت استفاده کرد؟

آیا باید صابون را به طور کامل حذف کنیم؟

لازم نیست! فقط صابون معمولی حمام را از صورت زیبای خود دور نگه دارید، حتی اگر طیف وسیعی از صابون‌های ضد آکنه را با فرمول‌های مناسب صورت خریداری باشید. در ادامه مواردی وجود دارند که باید از آنها اجتناب کرد:

  • مواد مرطوب کننده مانند سرامیدها، گلیسیرین و اسید هیالورونیک
  • ترکیبات فعال ضد آکنه مانند اسید سالیسیلیک و بنزوئیل پراکسید
  • اصطلاحاتی مانند «غیر صابون»، «PH خنثی» و «غیر کومدوژنیک»

بهتر است از موارد زیر اجتناب شود:

  • بوها و رنگ‌ها که می‌توانند آلرژن‌زا باشند.
  • مواد کمدوژن مانند لانولین که می‌توانند منافذ را مسدود کنند.

تکنیک پاکسازی پوست با صابون چقدر خوب است؟

پاک کننده‌ای که انتخاب می‌کنید یک ابزار است و مانند همه ابزارها باید از آن به طور مؤثر استفاده کنید. روش پاکسازی فعلی خود را با فرمول شش مرحله‌ای زیر انجام دهید:

  1. صورت و گردن خود را با آب ولرم خیس کنید.
  2. صابون یا شستشوی صورت را در دستان خود بمالید تا کف کند.
  3. با حرکات دایره‌ای و ملایم روی تمام صورت و گردن بمالید.
  4. این کار را به مدت 20 تا 30 ثانیه انجام دهید.
  5. صابون را با آب ولرم بشویید.
  6. با یک حوله نرم یا دستمال خشک کنید.

برای بهترین نتیجه، یک بار صبح و یک بار در شب صورت خود را تمیز کنید. اگر به شدت عرق می‌کنید و صورتی چرب دارید، سه بار شستشوی صورت کافی است.

اصول مراقبت از پوست چرب و جوش دار

اصول مراقبت از پوست چرب و جوش دار

مراحل زیر را برای مراقبت از پوست چرب و جوش دار جهت محدود کردن جوش‌ها و جلوگیری از تحریک پوستی دنبال کنید:

  • هر بار که صورت خود را می‌شویید، کمی پاک کننده به نوک انگشتان خود بمالید. به آرامی آن را به صورت خود بزنید و سپس با آب ولرم بشویید. اسکراب نکنید، زیرا می‌تواند پوست شما را خشک کرده و آسیب برساند. همچنین از استفاده از پارچه شستشو یا اسفنج که می‌تواند به اندازه کافی زبر باشد و پوست را تحریک کند، خودداری کنید.
  • مراقبت از پوست با خروج از حمام به پایان نمی‌رسد. از ضد آفتاب غیر کومدوژنیک (بدون انسداد منافذ) با SPF 30 یا بیشتر استفاده کنید که هم از UVA و هم UVB محافظت می‌کند. یک ضد آفتاب بر پایه آب یا مایع سبک برای پوست‌های مستعد آکنه بهترین است.

کلام آخر

برخی از مردم هنوز بر این باورند که آکنه ناشی از عدم رعایت بهداشت است. اتخاذ شیوه‌های بهداشتی به طور خاص برای پوست مستعد آکنه در بهبود اثربخشی و تحمل مراقبت‌های پوستی و درمان‌های دارویی حیاتی است. شما باید صابون برای پوست چرب و جوش دار خود را با دقت انتخاب کنید.

اگر از آکنه رنج می‌برید، شستشوی کامل صورت بسیار مهم است. باکتری‌ها عاشق پوست چرب و کثیف هستند. مهم نیست که چه درمانی از پزشک خود دریافت می‌کنید، باز هم ایده خوبی است که صورت خود را به طور کامل با صابون مخصوص بشویید. صورت خود را هر روز بدون استثنا بشویید و بعد از آن از مرطوب کننده استفاده کنید. این کمک زیادی به رفع مشکل شما می‌کند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟

برای امتیاز دادن از 1 تا 5 ستاره انتخاب کن!

میانگین امتیاز: 4.9 / 5. تعداد رای ها: 12

بدون امتیاز! اولین امتیاز رو ثبت کن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا