همه محصولات اصل و قیمت آن ها به لیر ترکیه است

محصولات مراقبت از مو
راهنمای خرید عطر و ادکلنعطر و ادکلن

تفاوت عطر با ادکلن چیست و کدام بهتر است؟

استفاده از عطر باعث افزایش اعتماد به نفس می‌شود. قابل پیش بینی است که بوی بد افراد را آزار می‌ دهد اما این که استفاده از عطر باعث افزایش اعتماد به نفس می‌ شود شاید مقداری دور از ذهن به نظر برسد. در خرید عطر مناسب برای هر فرد به غیر از سلیقه نکات بسیاری وجود دارد که دانستن آن‌ها در هنگام انتخاب عطر ضروری است.

تفاوت عطر و ادکلن، رایحه سرد و گرم، درصد روغن خوش‌بو کننده‌ها و زمان ماندگاری انواع مختلف عطر، همه اطلاعاتی است که در انتخاب درست این ماده تأثیرگذار و نسبتاً گران مؤثر است. چندین باور غلط در مورد تفاوت عطر و ادکلن وجود دارد. به طور مثال برخی بر این باورند که همواره عطر برای خانم ها به کار برده می شود و ادکلن فقط مخصوص آقایان است. در ادامه قصد داریم به تفاوت عطر و ادکلن بپردازیم و آن‌ها را توضیح دهیم.

قبل از اینکه به سراغ اصل مطلب برویم پیشنهاد می کنیم با بهترین و معروف ترین ادکلن های زنانه نیز آشنا شوید.

سفر در زمان با استشمام عطر

مجارستان را اولین تولید کننده عطر مدرن در جهان می شناسند. با این حال تاریخچه عطر بسیار قدیمی است. احتمالاً انسان‌ های نخستین بودند که متوجه بوی خوش و خاص بعضی از گیاهان شده اند. در حال حاضر شهر گراس در فرانسه با داشتن صنعت عطرسازی پیشرفته و خلاق به پایتخت عطر جهان معروف است. در واقع ، هرچه مواد طبیعی بیشتری در رایحه وجود داشته باشند ، تکامل یافته ، زنده و غنی تر می شوند.

برعکس، یک عطر حاوی مواد عمدتاً مصنوعی در تکامل خود صاف، پایدار و خطی خواهد بود. برای اینکه یک عطر متعادل شود و به روشی دلپذیر تکامل یابد ، عطر باید از درصد بیشتری نت طبیعی تشکیل شده باشد که به عطر روح خود را بدهد ، در حالی که محصولات مصنوعی بیش از همه برای ایجاد فنی، قدرت و دوام استفاده می شود به عطر یا جایگزینی موادی که نمی توان به روش طبیعی استفاده کرد (مانند گل سوسن، بنفشه و برخی میوه های خشک شده).

سفر در زمان با استشمام عطر

تفاوت عطر و ادکلن

برای دانستن تفاوت عطر و ادکلن باید از روش های ساخت آن مطلع شوید. همۀ عطرها از عصاره های روغنی ساخته می شوند. اما هیچ عطری عصارۀ روغنی 100 درصد نیست. بلکه به الکل اضافه می شود. میزان الکل نیز به همان اندازه عصاره اهمیت بسیار دارد. نسبت عصاره به الکل درواقع عنوان آن‌ها را مشخص می کند. در این میان عطر یا پرفیوم بیشترین غلظت عصاره دارد. درنتیجه ماندگاری آن نیز بیشتر است. پس از پرفیوم ها بیشترین غلظت مربوط به ادوپرفیوم ها، سپس ادوتویلت ها و در ادامه ادکلن است.

البته جدا از هر چیزی ماندگاری عطر و ادکلن به نحوه استفاده از آن نیز بستگی دارد. پیش تر در مقاله ای دیگر توضیح داده ایم که چگونه عطر بزنیم که ماندگار باشد.

عطر یا پرفیوم چیست؟

خانواده عطرها نسبت به سایرین از غلظت بالاتری برخوردار هستند. عطرها درواقع از 20 الی 40 درصد اسانس تشکیل شده اند. درنتیجه به همین دلیل است که بیشترین ماندگاری را داشته و همچنین قیمت بالاتری دارند. ماندگاری عطرها 6 الی 8 ساعت است. با توجه به آن چه گفته شد دریافتید که تفاوت عطر و ادکلن در نسبت اسانس و الکل در آن‌هاست. پس اگر به دنبال رایحه ای هستید که بیشترین ماندگاری را داشته باشد، عطر یا پرفیوم گزینۀ مناسب تری است.

عطر یا پرفیوم چیست؟

ادکلن چیست؟

ادکلن ها نسبت به عطرها، غلظت عصارۀ بسیار پایین تری دارند و رایحۀ آن‌ها برای مدت زمان کمتری ماندگاری دارد. ماندگاری ادکلن حدود 1 الی 2 ساعت می باشد. پس می توان نتیجه گیری کرد که برای استفاده طولانی مدت در طول روز مناسب نیستند. غلطت عصاره روغنی در ادکلن ها بین 2 الی 7 درصد است. از آن جایی که ادکلن ها بیشتر رایحه های مردانه دارند این تصور غلط رایج شده که ادکلن ها فقط مردانه هستند در صورتی که ادکلن با رایحه های زنانه نیز تولید می شود. اکنون می‌توان گفت که تفاوت عطر و ادکلن را می‌دانید.

چرخه و هرم عطر

هرم عطر ترکیب یک عطر است. این ترکیب از نت های معطر یا موادی تشکیل شده است که رایحه را ایجاد می کنند. این سه نت، نت های بالایی ، نت های میانی (یا قلب) و نت های پایه (یا خشک) هستند. هر عطر در چرخه‌ای منحصر به فرد، از زمان استفاده تا لحظه‌ی آخر 3 رایحه ایجاد می‌کند که به اصطلاح به آن‌ها نت می‌گویند.

بلافاصله بعد از استفاده از عطر، رایحه‌ای احساس می‌شود که به آن نت اولیه می‌گویند. در انواع مختلف عطر، نت اولیه بین 5 دقیقه تا 2 ساعت ماندگاری دارد که کمترین ماندگاری در بین 3 نت عطر است. با این حال اشتباه در خرید عطر در همین زمان و تحت تأثیر نت اولیه اتفاق می‌افتد. در نت اولیه، معمولاً از رایحه‌هایی سبک استفاده می‌شود که احساس تازگی و طراوت را ایجاد می‌کنند.

نت قلب، رایحه‌ای است که بعد از نت اولیه استشمام می‌شود. نت اولیه کم کم از بین رفته و نت قلب به آرامی جایگزین می‌شود.. تصمیم گرفتن درباره انتخاب عطر بهتر است در نت قلب اتفاق بیفتد، به این دلیل که نت قلب ماندگاری بیشتری از نت اولیه داشته و شباهت زیادی به نت پایانی دارد.

نت پایه، آخرین رایحه‌ عطر است که معمولاً بعد از حدود 30 دقیقه استشمام می‌شود. نت پایه تا 24 ساعت در بهترین عطرها ماندگار خواهد بود. این نت عمیق، سنگین و پایدار است و رایحه عطر را متعادل می‌کند.

چرخه و هرم عطر

انواع رایحه ها

رایحه ها را می توان به طور کلی به دو دسته تقسیم بندی کرد. گروه عطر های سنتی یا کلاسیک و گروه عطر های مدرن. هر کدام از این دسته ها زیر شاخه های خود را دارند. دستۀ کلاسیک خود به 5 زیر شاخۀ رایحه گل، رایحه گل ها یا در واقع چند گل، رایحه شرقی، رایحه چوبی و رایحه چرم.

رایحه های کلاسیک

رایحه گل: رایحه گل همان‌طور که مشخص است از بروی یک گل خاص گرفته شده است. استفاده از این نوع رایحه‌ها در گذشته رایج‌تر بوده است.
رایحه چند گل: این نوع رایحه ها از چندین گل خاص گرفته می شود و ترکیب آن‌ها نتیجه نهایی را می سازد که امروزه بیشتر شاهد آن هستیم.
رایحه چوبی: رایحه چوبی نیز که یکی از رایحه های پرطرفدار است معمولاً ترکیبی از بوی چوب و روایح دودی می باشد.
رایحه شرقی: رایحه شرقی نسبت به سایر رایحه‌ها، روایح سنگین‌تر هستند. زیرا که از ادویه های مختلف مانند دارچین و یا تنباکو گرفته شده است و ممکن است با رایحه چوب ترکیب شود. رایحه شرقی نیز طرفداران مخصوص به خود را دارند.
رایحه چرمی: رایحه چرمی نیز معمولاً با روایح دیپر ترکیب می شود تا بوی تند آن گرفته شود و به تنهایی زیاد خوشایند نیست.

تفاوت عطر و ادکلن
گروه عطرهای مدرن نیز همانند گروه کلاسیک به 5 دسته تقسیم می شود. رایحه سبز، رایحه آبی، رایحه میوه ای، رایحه خوراکی و رایحه مرکبات.

رایحه های مدرن

رایحه سبز: رایحه سبز برگرفته از بوی برگ درختان است.
رایحه آبی: رایحه آبی یا اقیانوسی نیز به همان عطرهای خنک و دل انگیز گفته می شود.
رایحه میوه ای: عطرهای میوه ای همان‌طور که از نامش مشخص است بر اساس رایحه های میوه است. البته میوه های به جز مرکبات. زیرا آن‌ها دسته بندی مخصوص به خود را دارند.
رایحه مرکبات: عطرهای مرکباتی بر اساس رایحۀ مرکبات مانند پرتقال و لیمو ترش و یا لیمو شیرین هستند. این نوع عطرها نیز معمولاً با روایح دیپر ترکیب می شود تا از بوی ترش آن‌ها کاسته شود.
رایحه خوراکی: عطرها با رایحۀ خوراکی که امروزه بیشتر از پیش شاهد آن‌ها هستیم طرفداران بسیاری دارند. این عطرها از رایحه های خوراکی مانند قهوه، کارامل، کاکائو و موارد مشابه دیگر ساخته می شوند.

همان‌طور که خواندید جهان عطرها بسیار گسترده و جذاب است که برای آشنایی با آن‌ها باید اطلاعات زیادی به دست آورید تا رایحه مخصوص به خود را پیدا کنید.

در پایان پیشنهاد می کنیم اگر به دنبال انتخاب یک ادکلن مردانه خوب می گردید مقاله ای که در مورد بهترین ادکلن های مردانه نوشته ایم را از دست ندهید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟

برای امتیاز دادن از 1 تا 5 ستاره انتخاب کن!

میانگین امتیاز: 5 / 5. تعداد رای ها: 11

بدون امتیاز! اولین امتیاز رو ثبت کن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا