همه محصولات اصل و قیمت آن ها به لیر ترکیه است

محصولات مراقبت از مو
انواع پارچهدنیای مد و لباس

پارچه فاستونی چیست و چه کاربردی دارد؟

پارچه فاستونی یکی از متداول‌ترین پارچه‌هایی است که در دوخت لباس‌ استفاده می‌شود. این محبوبیت باعث شده است که هر فرد حتماً یک دست لباس یا بیشتر از جنس پارچه فاستونی در کمد داشته باشد. یونیفرم‌ مدرسه، کت و شلوار، کت و دامن مجلسی و مانتو اغلب از نوعی پارچه فاستونی دوخته می‌شوند. در این مقاله از وبلاگ اپریشم به معرفی پارچه فاستونی و کاربردهای آن می‌پردازیم.

صنعت نساجی

پارچه به دلیل نیاز انسان اولیه به پوشش مورد توجه قرار گرفت و بعدتر گسترش طراحی لباس و تأثیر طراحی و مد در سبک زندگی و بزرگ تر شدن صنایع وارد مباحث پیچیده تری شد. همچنین دغدغه بافت پارچه‌های خاص، مانند پارچه‌های بسیار سبک در پوشش فرد چترباز و یا بافت‌های ضد گلوله و یا تولید پارچه‌هایی با مقاومت بسیار بالا در لباس سربازان تحقیقات گسترده را وارد صنعت نساجی کرد.

پارچه فاستونی چیست؟
صنعت نساجی و بافت پارچه یکی از قدیمی‌ترین صنایع به شمار می‌آید. به صورت کلی پارچه را می‌توان از الیاف طبیعی و مصنوعی تهیه کرد. الیاف طبیعی گیاهی مانند پنبه، بامبو، کتان و کنف و الیاف حیوانی مثل خرگوش، شتر، بز، گوسفند و کرم ابریشم است. در روند شکل‌گیری و ورود تکنولوژی به تمام صنایع، استفاده از مواد مصنوعی به دلیل سبکی و ماندگاری بیشتر وارد صنعت نساجی و پارچه بافی شد.

پارچه فاستونی چیست؟

فاستونی یعنی چه

شاید شما هم دنبال پاسخ این سؤال که «فاستونی یعنی چه» باشید. اما در پاسخ به این سؤال می ‌توانیم نگاهی کوتاه به تاریخچه پارچه فاستونی بیندازیم. سپس انواع آن و کاربردهایی که در صنعت نساجی دارد، برشماریم. بنابراین در ادامه همراه ما باشید.

پارچه فاستونی یکی از قدیمی ترین پارچه ها در جهان است که اولین بار در روستای کوچکی به اسم ورستد در کشور انگلستان تولید شد. این روستا در قرن 12 مرکز پارچه بافی پشمی این کشور بود. در آن زمان پارچه های فاستونی هم از نخ پشمی بسیار باکیفیت تهیه می شدند.

تفاوت پارچه فاستونی و پشمی

تفاوت پارچه فاستونی و پشمی

اما سؤال دیگری مطرح می‌ شود و آن هم این است که آیا پارچه فاستونی همان پارچه پشمی است؟ آیا تفاوتی میان آنها وجود دارد؟

در پاسخ باید بگوییم که هرچند پارچه فاستونی نوعی از پارچه است که از درصدهای مختلف نخ پشم طبیعی و الیاف مصنوعی مانند پلی استر و نایلون بافته می‌شود، اما با پارچه پشمی تفاوت چشم گیری دارد. تفاوت عمده پارچه پشمی و فاستون به شرح زیر است:

  • پارچه فاستونی محکم، ظریف و نرم است. به این ترتیب شما در برابر باد و باران محافظت می‌شوید. در حالی که پارچه پشمی کرکی بوده و منافذ زیادی دارد. با این ویژگی‌ها، هوا را در خود نگه داشته و در مقابل سرما مانند عایق عمل می کند.
  • پارچه فاستونی در مقایسه با پارچه پشمی مقاوم تر و بادوام تر بوده و به راحتی چروک نمی‌شود یا شکل طبیعی خود را تا مدت‌ زمان طولانی نگه می دارد.

نحوه تهیه پارچه فاستونی

روش تولید پارچه فاستونی

پارچه فاستونی از الیاف پشمی راست و موازی تشکیل شده که فاصله کمی میان آنها وجود دارد. برای هم تراز کردن الیاف کوتاه و بلند، پشم را به خوبی زده و شانه می‌ کنند تا الیاف کوتاه از آنها خارج شوند. در مرحله بعدی الیاف را با استفاده از دستگاهی -که الیاف را چندلا می کند- به شکل موازی تراز می کنند. پس از مرحله ریسندگی الیاف بدون پیچیدگی، نوبت به بافتن الیاف و تولید پارچه فاستونی می رسد.

انواع پارچه‌های فاستونی

کیفیت پارچه‌های فاستونی بستگی به درصد پشم به کار رفته در بافت دارد. هیچ نوعی از پارچه فاستونی کاملاً از پشم و یا کاملاً از الیاف مصنوعی بافته نمی‌شود اما هرقدر درصد پشم استفاده شده بیشتر باشد، لطیف تر، سنگین‎‌تر و چروک پذیرتر می‌شود. هرکدام از انواع پارچه‌های فاستونی برای دوخت برخی لباس‌ها مناسب‌تر هستند.

پارچه فاستونی پشمی

این نوع از پارچه فاستونی که درصد پشم بیشتری دارند، مناسب دوخت لباس‌های پاییز و زمستان هستند. پارچه فاستونی پشمی بافتی لطیف و سنگین دارد. راحت چروک می‌شود و کم دوام‌تر است. با همه این خصوصیات، پارچه‌هایی که مقدار کمتری الیاف مصنوعی دارند، برای طبیعت بدن انسان مناسب‌تر هستند.

پارچه فاستونی پشمی

پارچه فاستونی پشمی پلی استر

این نوع پارچه سازگاری بیشتری با شرایط دارد. شدت چروک پذیری متوسط، دوام خوب، راحتی در شستشو، قیمت مناسبی، ظاهری مرتب و تقریباً رسمی مواردی است که باعث محبوبیت این نوع از پارچه‌های فاستونی شده است. مانتوهای روزمره، کت و دامن‌های زنانه و کت شلوارهای مردانه معمولاً از این نوع پارچه فاستونی تهیه می‌شوند.

پارچه فاستونی با الیاف مصنوعی

این نوع پارچه کم چروک ترین پارچه فاستونی به حساب می‌آید. این پارچه‌ها معمولاً قیمت مناسب تری نسبت انواع دیگری از پارچه فاستونی دارد. دوام بسیار زیاد این پارچه و برق و آراستگی به لباس دوخته شده می‌دهد که آن را به بهترین انتخاب برای لباس‌های رسمی که باید به مدت طولانی دوام بیاورند، مانند یونیفرم ادارات و سازمان‌ها، یونیفرم مدارس و لباس‌های رسمی متحدالشکل تبدیل کرده است.

دقت کنید نوعی از پارچه وجود دارد که تماماً از الیاف مصنوعی بافته شده است، این پارچه به شبه فاستونی معروف است. هیچ کدام از مزایایی که در پارچه فاستونی به دلیل وجود پشم در بافت است، در این پارچه‌ها وجود ندارد.

پارچه فاستونی با الیاف مصنوعی

مزایا و معایب پارچه فاستونی

پوشاک حاصل از پارچه فاستونی مانند لباس هایی از جنس سایر پارچه مزایا و معایبی دارد که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم.

مزایای پارچه فاستونی

  • مقاوم در برابر آب و باد
  • قابل تنفس
  • مقاوم در مقابل چروک شدن و تغییر شکل دادن
  • باقی ماندن طولانی مدت خط اتو روی لباس

معایب پارچه فاستونی

  • ساییده و براق شدن لباس در محل نشستن و برخورد با صندلی
  • مستعد چین و چروک بودن با افزایش عدد سوپر فاستونی و کاهش دوام پارچه

کاربرد پارچه فاستونی

کاربرد پارچه فاستونی در صنعت پوشاک

کیفیت پارچه فاستونی به اندازه ای است که در صنعت مد و فشن از آن به فور استفاده می شود. کمتر کسی هنوز هم می پرسد که کت و شلوار فاستونی چیست؟ یا شلوار فاستونی چیست؟ زیرا جایگاه این پارچه در تولید انواع پوشاک به خصوص پوشاک مردانه برای همه روشن است.

اما اگر بخواهیم کمی بیشتر درباره توضیح دهیم، باید بگوییم که کاربرد پارچه فاستونی در تولید کت و شلوارهای مردانه رسمی، شلوار پارچه ای و مانتو و شلوارهای شیک و رسمی زنانه به طور گسترده صورت گرفته است. شما برای این که از لباس جنس فاستونی خود به بهترین شکل استفاده کنید، باید به ست کردن آنها نیز توجه داشته باشید. بنابراین بهتر است چند نکته زیر را در خاطر داشته باشید:

  • هنگام پوشیدن کت و شلوار فاستونی، باید جلیقه انتخابی را با آنها ست کنید. علاوه بر این کفش چرمی را برای هماهنگی با کت و شلوار فاستونی خود انتخاب نمایید.
  • هنگام استفاده از شلوار فاستونی تک، می توانید تیشرت، ژاکت و بلوز را مورد استفاده قرار دهید. علاوه بر کفش چرمی، می توانید کفش کتانی و تیشرت یک رنگ را با شلوار فاستونی خود ست کنید.
  • خانم ها می توانند مانتو و شلوار فاستونی را در محل کار یا ملاقات های رسمی مورد استفاده قرار دهند. البته این امکان وجود دارد که مانتوی فاستونی را با شلوار کتان همزمان پوشید. البته همراه مانتوهای فاستونی امروزی و تا حدودی اسپورت هم می توان از شلوار جین استفاده کرد.

خرید پارچه فاستونی

تشخیص کیفیت پارچه فاستونی کار ساده‌ای نیست. با این حال نکته‌ای که می‌تواند در خرید به فرد ناآشنا به جنس پارچه را کمک کند این است که مقداری از آن را در مشت خود گرفته و بعد از چند ثانیه باز کنید. هرقدر زودتر به حالت اول خود برگردد، می‌توان از کیفیت پارچه اطمینان بیشتری داشت. توجه داشته باشید که کیفیت بیشتر قطعاً در قیمت پارچه تأثیر دارد.

جمع بندی

در این مقاله اپرشیم، شما را با پارچه فاستونی و کاربردهای آن در صنعت پوشاک آشنا کردیم. این پارچه از الیاف پشمی یا پلی استری تهیه شده و در تهیه کت و شلوار، شلوار تک و مانتو و شلوار فاستونی از آن استفاده می‌ کنند. اکنون نوبت شماست که تجربه خود درباره استفاده از پارچه فاستونی را با ما به اشتراک بگذارید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟

برای امتیاز دادن از 1 تا 5 ستاره انتخاب کن!

میانگین امتیاز: 4.7 / 5. تعداد رای ها: 15

بدون امتیاز! اولین امتیاز رو ثبت کن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا