همه محصولات اصل و قیمت آن ها به لیر ترکیه است

محصولات مراقبت از مو
انواع مدل لباسدنیای مد و لباس

انواع کلاه مردانه و زنانه (کلاه برت، کلوش، هامبورگ، پورک پای)

برخلاف تفکر متداول که استفاده از انواع کلاه به دلیل جلوگیری از احساس سرما است، از کلاه می‌توان برای جلوگیری از گرما زدگی و کم کردن آسیبی که از تابیدن آفتاب شدید به پوست می‌رسد، استفاده کرد. پوشش سر و یا انواع کلاه یکی از قدیمی‌ترین موارد در پوشش است که در تاریخ از آن یاد شده و در سنگواره‌ها شمایلی از افراد با کلاه کشیده شده است.

امروزه استفاده از انواع کلاه به جز محافظت در مقابل سرما یا گرما، تکمیل کننده استایل و نشان‌ دهنده تفکر افراد نیز می‌باشد. انواع کلاه برای مناسبت های مختلف مثل عروسی، تولد، مراسم تشییع جنازه و مهمانی ها وجود دارند و حتی استفاده از کلاه می‌تواند نشان دهنده وضعیت اجتماعی و طبقه زندگی فرد باشد.

آشنایی با انواع کلاه

کلاه های بسیار متنوعی در بازار وجود دارد. امروزه دست کم ۳۰۰ مدل مختلف کلاه وجود دارد که به صورت معمول با بعضی از متداول ترین ها از آن ها آشنا هستیم. بعضی از کلاه ها به دلیل استفاده آن ها توسط افراد معروف و محبوب به نام همان افراد در بازار عرضه می‌شوند. انواع کلاه کلاسیک، کلاه مردانه تریلبی، کلاه پورک پای، کلاه کپ، کلاه هامبورگ، کلاه بانی و کلاه فدورا فقط تعدادی از انواع کلاه های موجود در بازار هستند

آشنایی با انواع کلاه

انواع کلاه زنانه

انواع مختلفی از انواع کلاه برای زنان وجود دارد که هرکدام دارای اندازه، ویژگی ها، ظاهر و تاریخچه منحصر به فرد هستند. کلاه زنانه، از نظر سبک، هارمونی، کاربرد و نمادها تغییرات عجیبی را پشت سر گذاشته است.

انواع کلاه زنانه، در مرور زمان تبدیل به آثار هنری شده است که می‌تواند استایل را به شدت تحت تأثیر قرار دهد. جالب است بدانید نوع کلاهی که زنان استفاده می‌کنند، سبک آرایش مو را نیز تغییر می‌دهد. ملکه الیزابت یکی از مؤثرترین افراد در زمینه استفاده از کلاه در انگلستان است.

کلاه برت یا فرانسوی Beret hat

کلاه برت با این که بسیار قدیمی بوده، با گذر زمان از مد نیفتاده و هنوز طرفداران خود را دارد. برت یک کلاه نرم در دو مدل لبه دار و بدون لبه است که معمولاً از نمد محکم و یا پشم مرغوب ساخته می شود. نمد، پارچه است که از عبور آب و باد جلوگیری می کند. ارگونومی طراحی این کلاه به گونه ای است که بر روی سر کاملاً محکم است و بدون احتیاج به محدود کردن حرکت از روی سر نمی‌افتد.

اوایل ورود این کلاه به دنیای سرپوش ها، به دلیل استفاده از پارچه نمدی در طبقات فقیر جامعه استفاده می شده است اما در طی اتفاقاتی تاریخی این کلاه سرپوش محبوب بالمورال در اسکاتلند شد که با تزئیناتی خاص مورد استفاده قرار گرفت.

کلاه برت یا فرانسوی Beret hat

در اوایل دهه 1990 این کلاه به کلاه محبوب زنان خواننده سیاه پوست تبدیل شد. نمادی شیک و بوهمی که توسط بسیاری از افراد مشهور مورد استفاده قرار گرفت.

کلاه بونت Bonnet hat

کلاه بونت سرپوش ساده با سابقه ای طولانی است، اما این سبک در دوران ویکتوریا به اوج خلاقیت و توجه رسید. کلاه بونت در دهه 1800 از پارچه های سبک تر و با تزئینات متنوع تهیه شد. به این کلاه نوارهایی با جنس هایی مختلف مثل روبان، تور و پارچه های لطیف دوخته شد که با بستن آن‌ها به زیر چانه، کلاه محکم بر روی سر می ماند.

این نوار ظریف اغلب دیده نمی شود ولی هنوز توسط برخی گروه های مذهبی به وضوح قابل دیدن است. طراحی این کلاه به گونه ای است که پیشانی پیدا است  و پشت سر کاملاً پوشیده است. این کلاه با جنس تور نیز تهیه شده و برای کودکان استفاده می شود.

کلاه بونت Bonnet hat

کلاه لبه دار گرد Bucket Hat

این کلاه نرم و پرکاربرد از تابش مستقیم آفتاب به چشم جلوگیری می کند. جنس این کلاه معمولاً از پارچه سبک بوده و در صورت عدم نیاز می توان به راحتی آن را تا کرده و در جیب یا کیف گذاشت. این کلاه در دهه 1980 مورد توجه قرار گرفت و به دنیای مد بازگشت. بار دیگر کلاه Bucket در سال 2019 توسط برند دیور در نمایش لباس های زمستانی استفاده شد و در حال حاضر یکی از پرطرفدارترین انواع کلاه است.

کلاه لبه دار گرد Bucket Hat

کلاه لبه دار بزرگ Cartwheel Hat

Cartwheel کلاهی با لبه های بسیار بزرگ و سفت است. این کلاه با تزئیناتی خاص جلوه های متفاوتی در استایل ایجاد می کند. تزئیناتی با گل و روبان های ابریشمی و یا حتی با استفاده از میوه های مصنوعی.

کلاه لبه دار بزرگ Cartwheel Hat

کلاه کلوش Cloche Hat

لغت Cloche در فرانسوی به معنای زنگ است. کلاه های کلوش کلاه هایی شبیه به زنگوله هستند که طوری طراحی می شوند که جلوی کلاه مقداری پایین باشد و پیشانی را بپوشاند. کلاه های کلوش با توجه به جذابیت و ظاهر کلاسیکی که دارند بسیار کاربردی و جذاب هستند. این کلاه معمولاً از پارچه های نمدی ساخته شده تا بتوانند بدون سر خوردن یا تکان خوردن بر روی سر بایستند.

کلاه کلوش بدون تزئینات جذاب بوده و مورد استفاده قرار می‌گیرند اما تزئینات پرزرق و برق با پر و گل نیز طرفداران خود را دارد. در گذشته تزئینات مفصل این کلاه بیشتر توسط دختران مجرد استفاده می شد که تمایل به ازدواج دارند.

کلاه کلوش Cloche Hat

کلاه کوکتل سلطنتی Cocktail Hat

اضافه شدن کلاه به پوشش افراد، موجب تنوع در انواع کلاه با اندازه های کوچک‌تر شد که کاربرد آن‌ها ایجاد هارمونی در استایل و دیزاین موی سر بوده و قابل استفاده در مراسم های رسمی باشند.

کلاه کوکتل یا سلطنتی یکی از انواع پوشش سر بوده که بیشتر مناسب استفاده در مراسم ها است. کلاه های کوکتل را بیشتر قسمت بالای سر یا کنار آن می پوشاند. آن‌ها کوچک، لطیف و معمولاً بسیار زیبا هستند. کیت میدلتون، دوشس کمبریج و ملکه میشیکو ژاپنی نمونه های بسیار زیبایی از این کلاه ها را استفاده می کنند.

کلاه کوکتل سلطنتی Cocktail Hat

انواع کلاه مردانه

کلاه اکسسوری است که در کمد بیشتر آقایان یافت می شود. آقایان جوان، میان‌سال و حتی پسران نوجوان هرکدام با توجه به سلیقه و کاربرد مورد نظرشان از نوعی از کلاه استفاده می کنند. فرار از تابش مستقیم آفتاب به سر و صورت، محافظت از سر در مقابل سرما و کامل کردن استایل یک مراسم رسمی یا غیررسمی دلایلی است که کلاه را به اکسسوری محبوب در میان افراد تبدیل کرده است.

کلاه کپ Baseball Cap

این کلاه یکی از متداول ترین، محبوب ترین و قطعاً مشهورترین کلاهی است که هر فرد حداقل یک‌بار از آن استفاده کرده است. همان‌طور که از اسم این کلاه معلوم است، اولین بار توسط بازیکنان بیسبال استفاده شده و از همان ابتدا تا امروز این کلاه همیشه در مد روز جایگاه خود را داشته است. کلاه بیسبال به صورت کلی در سه مدل تولید می شود.

کلاه کپ Baseball Cap

  1. کلاه کامیون نوعی کلاه کلاسیک بیسبال است. کلاه کامیون از پانل های توری ساخته شده است. فقط  دو قسمت از جلوی از مواد جامد ساخته شده اند. نقاب این کلاه دارای انحنا، بلند و محکم است.
  2. کلاه نظامی یا کلاه خصوصی نوعی کلاه بیسبال است که به سبک ساده با لبه کوتاه‌تر و کاملاً صاف ساخته می شود.
  3. کلاه دوچرخه سواری یا کلاه کاسکت بسیار شبیه کلاه بیسبال استاندارد است. این کلاه نرم دارای یک لبه کوتاه هستند که در صورت لزوم می توان آن‌ها را به سمت بالا یا پایین برد. قسمت نقاب بلند است و مقداری انحنا دارد که از تابش آفتاب جلوگیری می کند. همچنین جنس آن طوری انتخاب می شود که هوا از آن عبور کرده و سر خنک بماند.

کلاه بولر Bowler Hat

کلاه بولر، کلاه شیک، نسبتاً کوچک و رسمی است که بیشتر افراد آن را به کلاه چارلی چاپلین می شناسند. بولر کلاهی سخت و نمدی است که از لبه ای باریک با تاجی کاملاً گرد استفاده می کند. بیشتر گاوچران ها و کارگران راه آهن از این کلاه استفاده می کردند. دلیل این محبوبیت این است که کلاه بولر دارای چسبندگی قابل توجه است و حتی در هنگام وزش باد شدید نیز در جای خود باقی است.

کلاه بولر Bowler Hat

نکته مهم در مورد کلاه بولر، این است که مکمل استایل افراد در هر نوع مراسم رسمی است.

کلاه فدورا Fedora hat

کلاه فدورا یکی انواع کلاه های کلاسیک مردانه است. فدورا نوعی کلاه از جنس پارچه نمدی محکم است که دارای یک فرو رفتگی در قسمت بالای کلاه و لبه ای پهن و بزرگ است. این کلاه بعد از اینکه یک نمایش فرانسوی به نام “فدورا” در سال 1882 روی صحنه رفت طرفداران زیادی پیدا کرد. سارا برنهارد بازیگر فرانسوی است که کلاه های فدورا را محبوب کرد.

او در نقش شاهزاده خانم روس فدورا رومانوف در نمایش 1882 به نام فدورا، کلاه مردی با چین و لبه نرم بر سر گذاشت. اندکی پس از آن نمایش ، فدورا به یکی از محبوب ترین زیور آلات مد، به ویژه برای فعالان حقوق زنان تبدیل شد.

کلاه فدورا  Fedora hat

کلاه های فدورا از نظر محبوبیت دچار نوسانات بسیاری شده است. این کله اخیراً به عنوان یک اکسسوری لباس زیبا و خارق العاده برای آقایان مورد استفاده قرار می گیرد.

کلاه پورک پای Pork Pie Hat

کلاه پای خوک یک کلاه کوچک و گرد است که دارای صفحه صاف و قسمتی استوانه ای در بالای کلاه است. در قسمت بالایی یک فرورفتگی وجود داشته که در ادامه  به لبه باریک پیچ خورده ختم می شود که اغلب با یک روبان فانتزی تزئین شده است.

کلاه پورک پای Pork Pie Hat

این کلاه محبوبیت خود را در میان اکثر مردان از دست داد بود تا وقتی که در مجموعه سریال “بریکینگ بد” استفاده شد. کلاه پورک پای در حال حاضر دوباره به دنیای مد بازگشته است.

انواع کلاه مناسب برای هوای گرم

کلاه از پوست سر شما در برابر تابش شدید آفتاب محافظت می کند و همچنین می تواند با تبادل هوا باعث کم کردن تعریق پوست سر شود. کلاه آفتابی با لبه های بلند، کلاه کپ سبک، کلاه قایقرانی، کلاه بونی، کلاه پانامایی، کلاه فلاپی و کلاه آفتابی، از انواع کلاه هایی می باشند که برای استفاده در هوای گرم مناسب هستند. برای انتخاب بهترین کلاه برای استفاده در هوای گرم نکاتی وجود دارد

انواع کلاه مناسب برای هوای گرم

۱. محافظت در برابر آفتاب

اشعه ماوراء بنفش خورشید می تواند به پوست و چشم آسیب برساند. قرار گرفتن منظم در معرض اشعه ماورا بنفش روند پیر شدن پوست را تسریع می کند. بهترین کلاه برای هوای گرم کلاهی است که بتواند حداکثر محافظت در برابر اشعه های مضر UV را داشته باشد.

۲. رنگ کلاه

برخلاف تفکر عموم رنگ کلاه تاثیری در مقابل محافظت از گرما و تابش ندارد. کلاهی را انتخاب کنید که با سلیقه و استایل شما هماهنگی بیشتری دارد.

۳. استحکام کلاه بر روی سر

کلاهی را انتخاب کنید که محکم روی سر شما باقی بماند. با توجه به سبک بودن جنس کلاه هایی که در هوای گرم استفاده می‌شوند، بهتر است کلاهی انتخاب کنید که با بند بر روی سر ثابت می‌شوند.

۴. مقاومت در برابر رطوبت

کلاهی انتخاب کنید که بتواند تعریق سر را جذب کند و همچنین جنس کلاه باید در مقابل رطوبت مقاوم بوده و با چندبار تعریق غیرقابل استفاده نشود.

۵. جنس کلاه مناسب هوای گرم

کلاه باید از موادی ساخته شده باشد که سبک بوده و مقاوم به حرارت و رطوبت باشد. همچنین کلاه مناسب برای هوای گرم باید قابلیت تبادل هوا داشته باشد و به پوست سر اجازه تنفس بدهد. پلی استر، نایلون می توانند گزینه های خوبی برای کلاه با این کاربرد باشند.

انواع کلاه برای فرار از سرما

استفاده از کلاه و گرم نگه داشتن سر و صورت مهم ترین نکته برای گرم ماندن در هوای سرد است. کلاه حبابی، کلاه پشمی، کلاه خبری، کلاه خاص پاپاخا، کلاه اوشانکا و کلاه تراپر، کلاه هایی مناسب برای جلوگیری از سرما هستند. بهتر است در خرید کلاه مناسب برای فصل سرد نکات زیر را در نظر داشته باشید.

انواع کلاه برای فرار سرما

۱. کلاه متناسب با فرم صورت

بهتر است کلاه زمستانی با صورت تناسب داشته باشد. طوری که بدون اینکه باعث کلافگی شود و جلوی حرف زدن را بگیرد بتوانید از آن استفاده کنید. کلاه زمستانی بهتر است پیشانی و گوش ها را نیز بپوشاند.

۲. جنس کلاه زمستانی

جنس کلاه زمستانی بهتر است از پشم، خز، پوست حیوانات و نمد باشد. این پارچه ها توانایی حفظ گرمای سر را داشته و مانع نفوذ باد می شوند.

۳. رنگ کلاه زمستانی

رنگ کلاه بهتر است خنثی انتخاب شود تا به راحتی با لباس هماهنگ شود. رنگ هایی مانند مشکی، قهوه ای و خاکستری.

در نهایت

وجود تنوع در کلاه های موجود در بازار، انتخاب را سخت می‌کند. برای اینکه انتخابی درست، بهتر است به دلیل استفاده از کلاه توجه کنید. کلاه تنها بخشی از استایل شماست یا ترجیح میدهید از آقتاب سوختگی هم جلوگیری کند؟ برای انتخاب مفید و کاربردی قبل از خرید به دلیل استفاده از کلاه بیشتر فکر کنید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟

برای امتیاز دادن از 1 تا 5 ستاره انتخاب کن!

میانگین امتیاز: 4.6 / 5. تعداد رای ها: 13

بدون امتیاز! اولین امتیاز رو ثبت کن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا