همه محصولات اصل و قیمت آن ها به لیر ترکیه است

محصولات مراقبت از مو
دنیای مد و لباسست کردن لباس

رنگ پاستیلی (رنگ پاستلی) چیست؟ از مد تا دکوراسیون با رنگ های پاستیلی

‌رنگ های پاستلی در فصل‌های گرم سال طرفداران پرشماری دارند. این رنگ ها هم در طراحی لباس و هم دکوراسیون داخلی منزل بسیار پرکاربرد هستند. ظاهر جذاب و آرامش بخش آن‌ها باعث شده که تقریباً هر بازه سنی با این رنگ ها میانه خوبی داشته باشد. در این مطلب با رنگ های پاستلی بیشتر آشنا خواهیم شد.

رنگ های پاستلی و شادی پایان ناپذیر

رنگ های پاستلی یا رنگ های پاستیلی در دسته شادترین رنگ ها قرار دارند. به رنگ های «رنگ پریده» که دارای روشنایی بالا و غلظت رنگ پایین هستند، رنگ های پاستلی گفته می شود. تعداد این نوع رنگ محدود نیست و می تواند بازه گسترده ای از رنگ ها را شامل شود.

رنگ های پاستیلی

این رنگ ها معمولاً بسیار ملایم، روشن، شاد و آرامش بخش هستنند. یکی از راهکارهای ساخت رنگ پاستلی این است که به رنگ مورد علاقه خود مقداری رنگ سفید اضافه کنید. پس از افزودن رنگ سفید، غلظت و روشنایی آن پایین آمده و در نتیجه به سمت این رنگ ها گرایش پیدا می کند.

رنگ های پاستلی مناسب چه کسانی است؟

در مجموع هیچ رنگی را نمی توان به هیچ قشر و جنسی محدود کرد. رنگ های پاستلی نیز از این قاعده مستثنا نیستند. رنگ ها باعث ایجاد طراوت و روحیه بهتر در انسان ها می شوند. بسیاری اوقات ما به دلیل آداب و رسوم غیر قابل درک از پوشیدن رنگ هایی که خالق همه آن‌ها خدا است، خودداری می کنیم.

رنگ های پاستلی مناسب چه کسانی است؟

طبیعی است که برخی رنگ ها برای خانم ها و برخی دیگر برای آقایان مناسب هستند اما هیچ دلیلی ندارد که به طور کلی دور برخی رنگ ها را خط بکشیم. رنگ های پاستلی رنگ های شاد و روشنی هستند. به همین دلیل ممکن است خانم ها و کودکان بیشتر این رنگ ها را بپسندند.

اما آقایان نیز به سادگی و با رعایت برخی اصول می توانند از رنگ های پاستلی استفاده کنند. در ادامه به نحوه استفاده از این رنگ ها برای خانم ها، آقایان و کودکان اشاره خواهیم کرد. همچنین به طرز استفاده این نوع رنگ در دکوراسیون منزل نیز نگاهی خواهیم داشت.

آقایان

آقایان معمولاً به دلیل محیط کاری خود محدودیت های بیشتری دارند. به همین دلیل علاقه بیشتری به رنگ های تیره دارند. همچنین طبیعت و ذات آقایان اندکی خشن است. همین مسائل باعث می شوند که در انتخاب رنگ های روشنی همچون رنگ های پاستلی احتیاط بیشتری به خرج دهند.

رنگ های پاستلی برای آقایان

آقایان گزینه های متعددی برای استفاده از این رنگ ها در سبک پوشش خود دارند. برای مثال می توانید پیراهن خود را زیر کت از رنگ های پاستلی انتخاب کنید. دقت کنید که رنگ های پاستلی در سبک پوشش آقایان نباید غالب باشد. بدین منظور که بخش کوچکی از آن باید به این نوع رنگ اختصاص داده شود.

برای مثال می توانید از اکسسوری ها برای آراستن پوشش خود استفاده کنید. اکسسوری هایی همچون کلاه و عینگ و دستبند می توانند مناسب باشند.

خانم ها

خانم ها با محدودیت کمتری در استفاده از رنگ های پاستلی روبرو هستند. رنگ های شاد همیشه بخش جدایی ناپذیر سبک پوشش خانم ها بوده اند. در بخش آخر و نحوه ترکیب رنگ ها بیشتر در این خصوص صحبت خواهیم کرد اما در پوشش خانم ها نیز نباید زیاده روی کرد.

رنگ های پاستلی برای خانم ها

اکسسوری خانم ها معمولاً در سبک پوشش آنها بیشتر و واضح تر از آقایان به چشم می خورد. به همین دلیل استفاده از اکسسوری هایی همچون عینک، کلاه و کیف می تواند یکی از بهترین گزینه ها برای انتخاب رنگ های پاستلی باشد.

کودکان

می توان گفت که سبک پوشش کودکان هیچ محدودیتی ندارد. تقریباً هر لباسی بر تن کودکان زیبا است و مهم نیست که فرزند شما پسر یا دختر است. رنگ های پاستلی در روحیه کودکان نقش بسیار مثبتی دارند و بدون شک آن‌ها نیز از این رنگ ها خوششان می آید.

رنگ های پاستلی برای کودکان

می توانید تمام سبک پوشش فرزند خود را از رنگ های پاستلی انتخاب کنید. هرچند باید نحوه ترکیب آن‌ها را نیز با هم رعایت کنید. فراموش نکنید که قبل از زیبایی، همیشه نظر فرزند خود را در خصوص رنگ مورد علاقه او جویا شوید. همیشه علاقه و سلیقه شخصی به انتخاب و نحوه دید دیگران ارجحیت دارد.

رنگ های پاستلی در دکوراسیون منزل

دکوراسیون منزل را نیز به سادگی می توان با رنگ های پاستلی آراست. این رنگ ها را می توان در لوازم منزل، دیوارها و حتی روشنایی منزل استفاده کرد.

رنگ های پاستلی در دکوراسیون منزل

رنگ دیوارهای اتاق خواب، آشپزخانه و سرویس بهداشتی را به سادگی می توان از میان این رنگ ها انتخاب کرد. در اتاق های دیگر همچون پذیرایی نیز با رگه هایی از این رنگ می توان احساس کلی و نمای اتاق را تغییر داد.

در انتخاب لوازم و اثاثیه منزل با انواع رنگ پاستلی محدودیت کمتری خواهید داشت. البته قرار نیست تمام منزل را این رنگ ها احاطه کنند. برای مثال پس رنگ آمیزی دیوارها با انواع رنگ پاستلی باید در انتخاب لوازم منزل با این رنگ دقت بیشتری به خرج داد.
روشنایی منزل با رنگ های RGB نیز امروزه بر زیبایی های دکوراسیون داخلی افزوده است. بازه گسترده ای از رنگ های پاستلی را می توانید در میان رنگ های RGB پیدا کنید و محیط هایی همچون آشپزخانه و پذیرایی را با آنها بیارایید.

رنگ های پاستلی را چطور ترکیب کنیم؟

ترکیب رنگ های پاستلی هنری است که می تواند نتیجه کار را به کلی تغییر دهد. این نوع رنگ به دلیل ذات روشن و شاد خود باید با دقت بیشتری در هر نوع سبک پوشش و دکوراسیون استفاده شوند. برخی از این قوانین را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

نحوه ترکیب رنگ های پاستلی

استفاده از رنگ های متضاد

یکی از اصول ترکیب رنگ، استفاده از رنگ های متضاد در کنار هم است. رنگ های متضاد باعث می شوند که هر رنگ به خوبی به چشم بیاد و در کنار رنگ دیگر محو نشود.

برای مثال می توانید از رنگ های لیمویی روشن و سبز نعنایی کنار هم استفاده کنید. هر رنگ به تنهایی برای خود حرفی برای گفتن دارد و در کنار هم نیز یک سبک زیبا و جذاب می سازند.

کاربرد رنگ های خنثی

رنگ های خنثی باعث می شوند که رنگ های دیگر در کنار آنها به خوبی به چشم بیایند. به همین دلیل در طراحی لباس و بخصوص در دکوراسیون منزل بسیار کاربرد دارند. رنگ هایی همچون مشکی، سفید، خاکستری، قهوه ای و نقره ای رنگ های خنثی هستند.

کاربرد رنگ های خنثی

این رنگ ها به تنهایی می توانند در اکثر طراحی ها استفاده شوند. همچنین استفاده از آن‌ها در ترکیب با رنگ های دیگر باعث می شود که این رنگ ها بهتر خودنمایی کنند.

در دکوراسیون منزل، رنگ های سفید و خاکستری از پرکاربردترین رنگ های خنثی هستند. تقریباً بخش عمده ای از دیوار منازل ایران نیز با رنگ های سفید و خاکستری آراسته شده است.

رنگ های پاستلی نیز در کنار رنگ های خنثی بسیار زیبا هستند و خودنمایی می کنند. در سبک پوشش خود نیز با ترکیب رنگ های پاستلی و رنگ های خنثی یک ترکیب ایدئال و زیبا بسازید.

رنگ های زوج و فرد

یکی از اصولی که در سبک پوشش بسیار متداول است، استفاده از رنگ های زوج و فرد است. برای مثال شما یک رنگ پاستلی و یک رنگ متضاد را انتخاب می کنید. میان این رنگ ها نیز از یک رنگ خنثی استفاده می کنید.

برای مثال تصور کنید که رنگ پاستلی شما پرتقالی روشن است. رنگ متضاد آن نیز بنفش باشد. رنگ خنثی شما نیز قهوه ای است. اکنون می توانید بالاتنه خود را به رنگ پرتقالی، پایین تنه را به رنگ بنفش و اکسسوری ها و کفش خود را نیز با رنگ خنثی مزین کنید.

برای آقایان این قانون کاربرد بیشتری دارد. برای مثال دو رنگ آن‌ها برای پیراهن و شلوار به کار برده می شود. رنگ خنثی نیز برای کمربند و کفش استفاده می شود. بدین ترتیب، یک رنگ در میان این دو قرار گرفته و دو بار تکرار می شود.

رعایت اصل ساده پوشی

رنگ های پاستلی همان قدر که زیبا هستند، می توانند سبک پوشش شما را عجیب جلوه دهند. رعایت اصل ساده پوشی می تواند این رنگ ها را بسیار زیباتر از آنچه که هستند، نشان دهد. بدین منظور که از رنگ های نزدیک به هم استفاده کرده و رنگ ها را به تعداد محدودی خلاصه کنید.

اصل ساده پوشی

رنگ پوست و مو

اگر رنگ پوست و موی شما روشن است، رنگ های پاستلی یکی از بهترین انتخاب ها خواهند بود. اما در صورتی که رنگ پوست تیره دارید، بهتر است تا جای ممکن استفاده از انواع رنگ پاستلی را محدود کنید و از رنگ هایی مثل صورتی چرک یا امثال آن استفاده کنید. اگر رنگ لباس با رنگ مو یکسان باشد، ظاهر بسیار عالی به شما خواهد داد.

روشنایی فضای منزل

یکی از اصولی که در دکوراسیون داخلی باید در نظر داشته باشید، میزان نور کافی است. رنگ های پاستلی در حضور نور کافی فوق العاده هستند. در صورتی که در منزل شما نور کافی وجود ندارد، می توانید از نور مصنوعی بیشتر برای بهتر کردن دکوراسیون منزل خود استفاده کنید.

بخصوص این مسئله در فضاهایی همچون آشپزخانه بسیار به چشم می خورد. همان‌طور که اشاره شد، آشپزخانه یکی از بهترین گزینه ها برای استفاده از انواع متفاوت رنگ پاستلی است.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟

برای امتیاز دادن از 1 تا 5 ستاره انتخاب کن!

میانگین امتیاز: 4.9 / 5. تعداد رای ها: 7

بدون امتیاز! اولین امتیاز رو ثبت کن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا