همه محصولات اصل و قیمت آن ها به لیر ترکیه است

محصولات مراقبت از مو
دنیای مد و لباس

انواع یقه پیراهن مردانه را بشناسید!

استفاده از پیراهنی با یقه نامناسب می‌تواند کل تیپ شما را خراب کند. انواع یقه پیراهن مردانه در شکل‌ها و طرح‌های مختلف موجود هستند که هر کدام تفاوت زیادی در ظاهر شما ایجاد می‌کنند. هر یقه می‌تواند نمایانگر یک سبک خاص، شخصیت و موقعیت باشد. برای مثال، یقه نواری که اغلب در تن سیاستمداران ایرانی مشاهده می‌شود، یک استایل خاص برای نشان دادن شخصیت سیاسی افراد و موقعیت آنها در دولت است. در مورد دیگر یقه‌ها نیز می‌توان چنین ویژگی‌هایی را در نظر گرفت. در این بررسی از اپریشم به طور کامل در مورد انواع مدل یقه پیراهن مردانه صحبت می‌کنیم.

تاریخچه یقه پیراهن مردانه

اولین طرح یقه پیراهن مردانه در اواسط دهه 1400میلادی ظاهر شد. قبل از این، مردان از تونیک‌هایی با یقه قایقی یا یقه اسکوپ استفاده می‌کردند. این یقه‌ها بزرگ بودند و می‌توانستند به تنهایی بایستند و در قرن شانزدهم در اوج محبوبیت بودند. یقه‌های اولیه «نِک روف» به عنوان نمادی از موقعیت اعضای نخبه جامعه اختراع شد. بسیاری از پرتره‌های افراد مشهور در این دوره دارای این نوع یقه هستند.

تاریخچه یقه پیراهن مردانه

یقه‌های جداشدنی پیراهن مردانه

یقه‌ها و سرآستین‌ها در قرن نوزدهم مهم ترین قسمت‌های پیراهن بودند. به این ترتیب، خیلی راحت کثیف می‌شدند. برای جلوگیری از شستن مداوم لباس، یقه‌های جداشدنی اختراع شدند. این یقه‌ها به مردان اجازه می‌دادند تا یقه پیراهن خود را بدون شستن بقیه لباس تمیز کنند. این مهم یک ویژگی مفید بود زیرا فناوری مدرن لباسشویی هنوز اختراع نشده بود. در این دوره از یقه پیراهن مردانه (اواسط تا اواخر دهه 1800)، طرح‌های مختلف یقه پیراهن لباس که امروزه می‌شناسیم توسعه پیدا کردند.

لباس‌های سبک‌تر و پیراهن پولو

طراحی یقه پیراهن جداشدنی در دهه 1920 و 1930 محبوبیت خود را از دست داد. با وسایل تجملی، مردان به جستجوی لباس‌هایی با پارچه‌های سبک‌تر پرداختند. مردان دریافتند که پیراهن‌های یقه نرم را می‌توانند با اتو کردن و بدون هیچ گونه چروکی به تن کنند. این امر به مردان اجازه می‌داد تا لباس‌های سبک‌تری بپوشند. در این زمان پیراهن‌های تولید شده از کتان و پنبه محبوب شدند. با ظهور یقه‌های نرم، اختراع تیشرت چوگان توسط «رنه لاکاست» در سال 1933 شروعی جدیدی برای لباس‌های سبک‌تر به نان «پولو شرت» بود.

انواع مدل یقه پیراهن مردانه

قسمت‌های مختلف یقه پیراهن مردانه

  • لبه یقه (Collar Points): دو قسمت نوک تیز یقه که روی لباس می‌آید.
  • طول یقه (Collar Point Length): فاصله از نوک لبه یقه تا جایی که با بند یقه برخورد می‌کند.
  • نوار (Band): پارچه‌ای که دور گردن می‌پیچد.
  • ارتفاع یقه (Collar Height): ارتفاع یقه تا شده به اندازه‌ ای که روی گردن می‌آید.
  • فضای کراوات (Tie Space): فاصله بالای قسمت‌های یقه تا شده که در آن دکمه پیراهن بسته می‌شود.
  • پهنای یقه (Collar Spread): زاویه بین لبه یقه است.

قسمت‌های مختلف یقه پیراهن مردانه

انواع یقه پیراهن مردانه چگونه ساخته می‌شود؟

اکثر مدل‌های یقه پیراهن مردانه با چیزی که پایه یقه نامیده می‌شود، ساخته می‌شوند. پایه یقه قابی است که یقه را بلند می‌کند و به همین دلیل است که اکثر یقه‌های پیراهن ضخیم‌ تر از بقیه پیراهن هستند. پایه یقه می‌تواند مجزا باشد یا در ساختار یقه ادغام شود. بیشتر پایه‌های یکپارچه برای یقه‌های نازک پیراهن مانند پیراهن‌های پولو یا پیراهن‌های یقه دکمه‌ دار معمولی استفاده می‌شوند. برخی از یقه‌های پیراهن دارای پایه جداگانه یقه هستند که در فاصله نزدیک‌تری از پایه یقه به گردن می‌نشینند.

تناسب یقه پیراهن مردانه چگونه است؟

برای تناسب کامل یقه پیراهن، دو انگشت باید بتوانند به راحتی بین گردن و یقه پیراهن با دکمه بالایی که بسته است، حرکت کند. اکثر یقه‌ها از همان جنس بقیه پیراهن ساخته می‌شوند. همانطور که قبلاً ذکر شد ضخامت یقه بیشتر از بقیه قسمت‌های پیراهن است. گاهی اوقات یقه‌ها را می‌توان با پارچه‌های متفاوتی برای افزودن جذابیت بیشتر به پیراهن تهیه کرد. همچنین هر چه یقه نرم‌ تر باشد، اسپرت‌ تر است اما هرچه یقه سفت‌ تر باشد رسمی‌ تر خواهد بود.

تناسب یقه پیراهن مردانه چگونه است؟

انتخاب بهترین یقه پیراهن براساس شکل سر

هنگام انتخاب بهترین طرح یقه پیراهن، باید هم اندازه و هم شکل سر را در نظر بگیرید. برخی از انواع یقه پیراهن مردانه ممکن است بیشتر از موارد دیگر برای شما مناسب‌ تر باشند. به عنوان مثال، اگر صورت گردی دارید، عاقلانه است که یک یقه معمولی را انتخاب کنید. از طرف دیگر، اگر صورت مستطیلی دارید، یقه پهن برای شما گزینه بهتری است.

انواع یقه پیراهن مردانه

حال نوبت به معرفی انواع مدل یقه پیراهن مردانه است:

یقه کلاسیک (Classic Point Collar)

یقه کلاسیک (Classic Point Collar)

در بین تمام طرح‌های یقه پیراهن، یقه کلاسیک احتمالاً همان چیزی است که بیشتر با آن آشنا هستید زیرا حدود 90 درصد از انواع یقه پیراهن مردانه در سراسر جهان را تشکیل می‌دهد. یقه کلاسیک با پهنای متوسط با کراوات یا بدون کراوات استفاده می‌شود. این سبک معمولاً دارای ارتفاع یقه 2 تا 5 سانتی‌ متر و طول یقه 5 تا 7 سانتی‌ متر است.

تولید کنندگان از این نوع یقه برای اکثر پیراهن‌ها استفاده می‌کنند. یقه کلاسیک برای مردانی با صورت پهن یا گرد بهترین است، با این حال، بیشتر شکل‌ها و اندازه‌های سر مردان با این مدل یقه متناسب خواهد بود. این یقه همچنین هیچ قسمتی از کراوات شما را به جزء گره نشان نمی‌دهد زیرا پهنای آن بسیار کم است.

یقه پهن (Wide Spread Collar)

یقه پهن (Wide Spread Collar)

همانطور که از نامش مشخص است، این یقه پیراهن مردانه ظاهری پهن دارد. به طور معمول، فاصله بین دو لبه یقه 6 تا 13 سانتی‌ متر است. این یقه در هنگام استفاده از کراوات‌های پهن‌ تر مانند ویندزور و نیمه ویندزور گزینه‌ ای محبوب است. یقه پهن به شما این امکان را می‌دهد که کراوات‌هایی را که با مواد ضخیم‌ تری مانند پشم ساخته شده‌ اند را بپوشید.

این یقه برای مردانی با ویژگی‌های صورت لاغر یا کشیده مناسب است. مردانی که صورت‌های گردی دارند باید سعی کنند از این یقه‌ها دوری کنند زیرا این یقه‌ها باعث می‌شوند چهره‌ شان گردتر به نظر برسد.

یقه برش خورده (Cutaway Collar)

یقه برش خورده (Cutaway Collar)

یقه برش خورده یک یقه پهن با فاصله بسیار زیاد بین دو لبه یقه است. گاهی اوقات این یقه حتی می‌تواند زاویه 180 درجه داشته باشد و یک خط افقی مستقیم را تشکیل دهد. طرح یقه پیراهن برش خورده در سبک طراحی لباس ایتالیایی محبوب است. اگر کراوات بپوشید به گره بزرگتری برای کراوات نیاز دارد. با این حال، این سبک بدون کراوات با دکمه بالا یا دو دکمه باز بهترین کارکرد را خواهش داد.

یقه با دکمه پایین (Button-Down Point Collar)

یقه با دکمه پایین (Button-Down Point Collar)

یک گزینه بسیار معمولی‌ تر، یقه دکمه پایین است که تاریخچه غنی در لباس مردانه دارد. برادران بروکس این سبک اروپایی را به ایالات متحده آورند و به سرعت تبدیل به یک سبک محبوب در این کشور شد. این استایل دارای سوراخ‌های دکمه در نوک هر لبه یقه است که مربوط به یک دکمه کوچک در هر طرف جلوی پیراهن است. این یقه هم رسمی و هم اسپرت رسمی خواهد بود. امروزه تی شرت‌ها نیز از این سبک یقه تولید می‌شوند.

یقه سنجاق دار (Pin Collar)

یقه سنجاق دار (Pin Collar)

یقه سنجاق دار ​​سوراخ‌های کوچکی در هر نقطه دارد که اجازه می‌دهد یک سنجاق یا میله را در پشت کراوات قرار دهید تا کراوات را به جلو می‌برد و تأکید بیشتری بر گره کراوات داشته باشد. یقه‌های سنجاق دار را باید با کراوات به عنوان سوراخ‌های خالی بپوشید. پین‌ها، میله‌ها و گیره‌ها همگی می‌توانند برای سوراخ‌های یقه سنجاق دار ​​استفاده شوند. این یقه باید با هر جنس و رنگ ساعت مچی یا کمربند شما ست باشد.

یقه زبانه دار (Tab Collar)

یقه زبانه دار (Tab Collar)

یقه زبانه دار که پسر عموی یقه سنجاق دار است، گزینه‌ای جدید برای یقه‌های قدیمی خواهد بود. این یقه منحصر به فرد دارای یک زبانه در وسط است که به دکمه بالایی با یک قلاب و حلقه بسته می‌شود که پشت کراوات شما قرار می‌گیرد. این حلقه کراوات را به جلو و بالا می‌برد و ظاهری ایستاده برای کراوات ایجاد می‌کند. به دلیل زبانه، نمی‌توانید این یقه را بدون کراوات بپوشید. یقه‌های زبانه دار برای مردان با گردن بلندتر مناسب است. موقعیت بالاتر گره کراوات به کاهش بلندی گردن کمک می‌کند. یقه زبانه دار مخصوص رویدادهای بسیار رسمی است.

یقه فراک (Wing collar)

یقه فراک (Wing collar)

یقه فراک یا بال دار به دلیل لبه‌های کوچک شبیه بال‌های باز پرنده که از هم دور شده‌ اند، شناخته می‌شود. شما می‌توانید یقه بال دار را با یک کراوات یا پاپیون بپوشید اما پاپیون رایج‌ تر است. اکثر مردان این یقه را برای ارائه یک استایل قدیمی در موقعیت‌های رسمی به تن می‌کنند. این یقه که عمدتاً در صنعت خدمات استفاده می‌شود (پیشخدمت و غیره)، بیشتر برای صورت‌های باریک مناسب است.

یقه کلاب (Club Collar)

یقه کلاب (Club Collar)

یقه کلاب ظاهری باریک و قدیمی دارد. دانش آموزان کالج ایتن (Eton) این یقه را برای یونیفرم‌های خود تهیه کردند زیرا آنها به دنبال راهی برای مهم نشان دادن خود بودند. گرد بودن لبه یقه باعث شده است تا این یقه برای صورت‌های کوچک مناسب باشد. اگر کسی که دارای سری بزرگ است این یقه را بپوشد، یقه کلاب باعث می‌شود سر او بسیار بزرگتر از آنچه هست به نظر برسد.

یقه مربعی (Square Collar)

یقه مربع (Square Collar)

یقه مربعی که ارتباط نزدیکی با یقه کلاب دارد، در اوایل قرن بیستم محبوب شد. امروزه یقه مربعی محبوبیت بسیار کمی دارد. استفاده از کلمه «مربع» بدین دلیل است از لبه یقه شکلی مربعی را ایجاد کرده است. این یقه معمولاً به شکل جداشدنی پوشیده استفاده می‌شود و اغلب روی پیراهن تعبیه نمی‌شود. بیشتر اوقات، بچه‌های مدرسه خصوصی در انگلستان از این نوع یقه استفاده می‌کنند.

یقه نواری (The Band Collar)

یقه نواری (The Band Collar)

یقه نواری که در بسیاری از فرهنگ‌های شرقی یافت می‌شود، انتخاب جسورانه‌ ای برای هر مردی است. این یقه باید بدون کراوات پوشیده شود. مردی با گردن کوتاه‌ تر می‌تواند این یقه را بدون دردسر بپوشد. بسیاری از رهبران موسیقی معاصر از این یقه استفاده می‌کنند. همچنین سیاستمداران ایرانی به وفور از این یقه بهره می برند.

کلام آخر

انواع یقه پیراهن مردانه را در بالا شرح دادیم، اکنون می‌توانید یقه مورد نظر خود را انتخاب کنید. فقط یادتان باشد برخی از این یقه‌ها مختص مراسم رسمی هستند و آنها را به هیچ عنوان در تیشرت‌ها و لباس‌های اسپرت نمی‌بینید. درنهایت، باید بدانید یقه در پیراهن مردانه یک انتخاب مهم برای معرفی شخصیت و موقعیت فرد است. پس در زمان خرید لباس مردانه به نوع یقه توجه داشته باشید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟

برای امتیاز دادن از 1 تا 5 ستاره انتخاب کن!

میانگین امتیاز: 4.5 / 5. تعداد رای ها: 13

بدون امتیاز! اولین امتیاز رو ثبت کن.

1 دیدگاه

  1. سلام و عرض احترام.
    بسیار مفید بود.
    لطفا بفرمایید برای استفاده از کراوات Ascot روی یقه، از چه نوع یقه ای باید استفاده کرد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا