همه محصولات اصل و قیمت آن ها به لیر ترکیه است

محصولات مراقبت از مو
انواع پارچهدنیای مد و لباس

انواع پارچه نخی و ویژگی‌ها و کاربرد هر یک را بشناسید

پارچه نخی یکی از منسوجات اصلی صنعت مد است. از لباس گرفته تا شلوار، همه افراد احتمالاً درصد زیادی از محصولات نخی را کد لباس خود دارند. پارچه نخی از پنبه ساخته می‌شود. پنبه یک الیاف طبیعی مشتق شده از گیاه پنبه است که استفاده از آن به هزاره پنجم قبل از میلاد برمی‌گردد. پنبه همچنین محصولی مناسب برای انواع پوست است، زیرا ضد حساسیت بوده و باعث تحریک پوست نمی‌شود. صنعت پنبه تقریباً نیمی از مصرف پارچه و الیاف نساجی در جهان را تشکیل می‌دهد. در این بررسی به طور کامل در مورد پارچه نخی و انواع پارچه صحبت می‌کنیم.

پارچه نخی چیست؟

پنبه یک الیاف اصلی است، به این معنی که از الیاف مختلف و طول‌های مختلف تشکیل شده است. باید بدانید که پنبه از الیاف طبیعی گیاهان پنبه که از جنس (Gossypium) هستند به دست می‌آید. پنبه در درجه اول از سلولز تشکیل شده است، یک ترکیب آلی نامحلول که برای ساختار گیاه بسیار مهم است و یک ماده نرم و کرکی است. گیاه پنبه به آفتاب زیاد، دوره طولانی بدون یخبندان و مقدار زیادی باران نیاز دارد. اصطلاح پنبه به بخشی از گیاه پنبه اشاره دارد که در غوزه رشد می‌کند. غوزه پوششی برای الیاف پنبه‌ای کرکی است. پنبه به نخ ریسیده می‌شود و سپس بافته می‌شود تا پارچه‌ای نرم و بادوام ایجاد شود.

پارچه نخی چیست؟

پنبه از کجا منشأ گرفت؟

کلمه پنبه از کلمه عربی قطون گرفته شده است. اولین تولید پنبه در هند بود، جایی که قدمت این مواد به هزاره پنجم قبل از میلاد برمی‌گردد. اولین پنبه که ابزاری برای جدا کردن کرک پنبه از دانه‌های گیاه است، در قرن سیزدهم در هند اختراع شد. پنبه تولید پارچه نخی را بسیار آسان‌تر و سریع‌تر کرد و به پخش شدن الیاف به عنوان یک پارچه پرکاربرد کمک کرد. در طول انقلاب صنعتی، با اختراع فنآوری‌های جدید مانند جنی ریسندگی، قاب نخ ریسی و قاطر چرخان، بریتانیا به یکی از تولیدکنندگان پیشرو پنبه تبدیل شد.

همه ماشین‌های ریسندگی به تولیدکنندگان اجازه می‌دادند که پنبه را با نرخ‌های بالاتری بچرخانند. با این حال، اختراع الی ویتنی آمریکایی در مورد پنبه پاکن مکانیکی بود که منجر به افزایش تولید این ماده در ایالات متحده و اروپا شد. این ابزار جدید که دانه‌ها را با استفاده از نیروی ماشین به سرعت و کارآمد از پنبه جدا می‌کرد، ساعات کار دستی مورد نیاز برای تولید یک عدل پنبه را از 600 ساعت به تنها 12 ساعت کاهش داد.

تقریباً در همان زمان، آمریکا به ‌ویژه ایالت‌های جنوبی، شروع به تولید پنبه با کیفیت بالا کرد، زیرا الیاف کمی بلندتر و قوی‌تر بودند. با چند کاهش گاه به گاه در تولید، مانند طی جنگ داخلی، ایالات متحده همچنان یکی از تولیدکنندگان پیشرو پنبه و تولید پارچه نخی در جهان است و دقیقاً پس از چین و هند قرار دارد.

پارچه نخی تقریباً در تمام مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری در سراسر جهان از جمله ایالات متحده، چین، هند، ازبکستان، پاکستان، برزیل و ترکیه رشد می‌کند. در ایالات متحده، تگزاس بزرگترین تولید کننده پارچه نخی است و منطقه دشت جنوبی در بخش شمالی ایالت بزرگترین منطقه کشت پنبه در جهان است.

چگونه پنبه فرآوری می‌شود؟

تولید پنبه فرآیند بسیار پیچیده‌ای است که شامل مراحل زیر است:

  • در حالی که در روزهای اولیه پنبه را با دست چیده و جدا می‌کردند، امروزه بیشتر تولید پنبه با یک پنبه چین (که کل گیاه را می‌چیند) شروع می‌شود که غوزه‌های آن از روی گیاه جدا می‌شوند.
  • پس از چیدن پنبه، آن را عدل بندی می‌کنند و در مزرعه ذخیره می‌کنند و قبل از فرستادن آن به پاکه‌ها.
  • عدل‌های پنبه را تمیز کرده و پف می‌کنند تا مواد از خاک، دانه‌ها و پرزها جدا شوند.
  • پس از اینکه پنبه به طور کامل از دانه‌ها جدا شد، پنبه خام فشرده و ذخیره می‌شود و آماده ارسال به کارخانه‌های نساجی برای تولید بیشتر است.
  • پنبه تمیز و پف شده را از طریق یک دستگاه کاردینگ قرار می‌دهند که بیشتر مواد را تمیز می‌کند و الیاف کوتاه را به صورت یک طناب بلند نپیچیده تشکیل می‌دهد که سپس برای ریسندگی و بافتن آماده می‌شود.

پنبه از کجا منشا گرفت؟

ویژگی‌های پارچه نخی

اگر چیزی وجود داشته باشد که پارچه‌های نخی را برجسته می‌کند، لطافت و لمس دلپذیری است که این پارچه در شخصی که آن را می‌پوشد بیدار می‌کند. این به این دلیل است که منشأ پنبه از الیاف نرم و کرکی است که از اطراف دانه‌های همان گیاه تولید کننده آن منشأ می‌گیرد و ویژگی اصلی آن جذب سریع رطوبت است. به لطف این ظرفیت، پارچه‌های پنبه‌ای دارای خاصیت تنفسی بیشتر نسبت به پارچه‌های پلی استر یا چرمی هستند.

پارچه نخی اجازه می‌دهد تا هوا بین هر یک از الیاف آن نفوذ کند تا پوست ما بتواند نفس بکشد و بو در داخل پارچه جمع نشود. علاوه بر این، اگر ترجیح می‌دهیم پارچه‌های نساجی با منشأ طبیعی را انتخاب کنیم، پارچه نخی یک انتخاب عالی است زیرا به خصوص بادوام است و در برابر فرآیند شستشو و اتو بدون از دست دادن کیفیت مقاومت می‌کند.

پارچه نخی دارای تعدادی ویژگی متمایز است که آن را به الیاف محبوب در صنعت نساجی تبدیل می‌کند.

  • نرمی: گیاه پنبه نرم و کرکی است و باعث می‌شود پارچه اغلب آن احساس نرمی را حفظ کند.
  • ماندگاری: ساختار سلولی گیاه پنبه قوی است و پارچه ای سخت و مقاوم در برابر سایش ایجاد می‌کند.
  • قابلیت جذب: پارچه نخی پارچه بسیار جاذبی است، زیرا فضای زیادی بین الیاف پنبه وجود دارد.
  • رنگ پذیری: پنبه به دلیل ماهیت جاذب خود، به راحتی رنگ می‌گیرد و می‌توان آن را به رنگ‌های بسیار متنوعی درآورد.
  • قابلیت تنفس: ساختار الیافی پنبه باعث تنفس بیشتر آن نسبت به الیاف مصنوعی می‌شود.
  • بدون چسبندگی ثابت: پنبه جریان الکتریسیته را رسانا نمی‌کند، بنابراین استاتیک مشکلی با پنبه ندارد.

6 کاربرد متداول پارچه نخی

پارچه نخی کاربردهای زیادی در صنایع مختلف دارد:

  • پارچه‌های بافته شده: از پنبه برای ساخت انواع پارچه‌های بافته شده از جمله کرباس، جین، داماسک، فلانل و غیره استفاده می‌شود.
  • لباس: پنبه به دلیل تولید انبوه، احساس نرمی، دوام و قابلیت جذب، یکی از لوازم صنعت نساجی است. پنبه اغلب برای تی شرت، شلوار جین آبی، لباس، عرقیات و موارد دیگر استفاده می‌شود.
  • ملحفه و حوله: از آنجایی که پنبه بسیار نرم و جاذب است، پارچه ای ایده آل برای ملحفه‌های اتاق خواب و حوله‌های مورد نیاز برای جذب رطوبت می‌باشد.
  • لباس زیر: به همین دلایل، پنبه لباس‌های زیر راحت و بادوامی می‌سازد.
  • دکوراسیون منزل: پنبه همچنین در سراسر خانه برای اثاثه یا لوازم داخلی، پرده، فرش، بالش استفاده می‌شود.
  • روغن پنبه دانه: پنبه دانه محصول جانبی فرآیند تولید پنبه است و از دانه‌ها برای تولید روغن پنبه دانه استفاده می‌شود که برای سس سالاد و مارگارین نیز استفاده می‌شود. همچنین می‌توان از آن در آرایش، صابون، شمع و موارد دیگر استفاده کرد.

6 کاربرد متداول پارچه نخی

راهنمای مراقبت از پارچه نخی

پنبه را می‌توان با ماشین شست وشو یا خشک شویی کرد و دستورالعمل‌ها بر اساس رنگ پارچه و ترکیب آن (مانند مخلوط پنبه) متفاوت است. حتماً برچسب را برای دستورالعمل‌های شستشو بررسی کنید.

  • هر لکه‌ای را قبل از شستشو از قبل تمیز کنید.
  • رنگ‌های همسان را با هم بشویید تا از رنگ پس دادن جلوگیری شود. رنگ‌های تیره‌تر باید در آب سرد شسته شوند، در حالی که رنگ‌های روشن‌تر را می‌توان در چرخه گرم یا سرد نیز شست.
  • سفید کننده را می‌توان روی پنبه استفاده کرد.
  • پنبه تمایل به جمع شدن دارد، بنابراین اگر با نخ می‌دوزید، حتماً پارچه‌های خود را از قبل بشویید.
  • پنبه را می‌توان به صورت خشک آویزان کرد یا خشک کرد. توجه داشته باشید که پنبه به راحتی چروک می‌شود و جمع می‌شود، بنابراین اگر می‌خواهید از چروک شدن جلوگیری کنید، آن را سریعاً از خشک کن خارج کنید تا چین و چروک اضافی ایجاد نشود.

انواع پارچه‌های نخی

همه مشتقات پنبه یکسان نیستند. اگرچه ما توصیف 100 درصد پنبه را در ترکیب آن می‌بینیم، نتیجه نهایی می‌تواند از لباسی به لباس دیگر بسیار متفاوت باشد. مشتقات نساجی پنبه به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • پوپلین: پارچه‌ای ظریف با خطوط افقی است که برای تهیه لباس، پیراهن و به طور کلی لباس‌های تابستانی استفاده می‌شود. اگرچه پوپلین ابریشمی نیز وجود دارد، اما رایج‌ترین آن یافتن نسخه پنبه ای آن است.
  • جین: معمولاً برای شلوار استفاده می‌شود. این لباس‌ها اغلب 100 درصد درصد پنبه هستند، اگرچه برخی از مدل‌ها دارای الیاف دیگری مانند الاستین یا پلی استر می‌باشند.
  • فلانل: معمولاً مخلوطی از پشم و پنبه است و به دلیل قدرت حرارتی بالا معمولاً از آن برای تهیه ملحفه، کاپشن یا پیراهن استفاده می‌شود. فلانل 100 درصد پنبه ای معمولاً هنگام تهیه لباس کودک استفاده می‌شود زیرا از مخلوط آن با پشم نرم‌تر است.
  • تری: از این پارچه معروف برای ساخت حوله‌های 100 درصد نخی استفاده می‌شود. اما کیفیت این نوع حوله علاوه بر درصد پنبه، با توجه به میزان نخ پنبه ای موجود در تولید آن مشخص خواهد شد.
  • پارچه‌های فانتزی: اگرچه مخمل ابریشم یا مخمل مصنوعی نیز وجود دارد، اما پارچه‌ای که از پنبه به دست می‌آید گرم‌تر، سفت‌تر و کمتر براق‌تر است. اغلب برای ساخت ژاکت، شنل و همچنین برای روکش صندلی‌ها استفاده می‌شود.

انواع پارچه‌های نخی

مراقبت از لباس‌های نخی

اگرچه همانطور که در بالا ذکر شد، پنبه به دلیل دوام یکی از پارچه‌های پرکاربرد است، اما باید به درستی از آن محافظت کرد. برای مثال مهم است که بدانیم لباس نخی را در چه دمایی حداکثر باید اتو کنیم و در عین حال چگونه باید آن را بشوییم تا چروک نشود. اگرچه لباس‌های نخی بسیار مقاوم هستند، اما توصیه می‌شود از شستن آنها در دمای خیلی بالا (ترجیحاً زیر 40 درجه سانتیگراد) خودداری کنید زیرا ممکن است چروک شده یا بخشی از رنگ اصلی خود را از دست بدهند. در واقع، لباس‌های چاپ شده اغلب نیاز به اولین شستشوی جداگانه دارند، تا دیگر لباس‌ها رنگی نشوند و از قوی ماندن رنگ‌ها اطمینان حاصل شود.

مزایای استفاده از لباس‌های نخی

دانستن مزایای انتخاب این پارچه گیاهی نیز مهم است. لباس‌های نخی به دلیل راحتی و تطبیق پذیری در هنگام لباس پوشیدن و همچنین به دلیل ضد حساسیت بودنشان برجسته هستند. پنبه یک پارچه بسیار مفید برای افرادی با پوست حساس یا آتوپیک است، زیرا تقریباً هرگز باعث واکنش‌های پوستی نمی‌شود. در نهایت جالب است بدانید که لباس‌های پنبه‌ای به ما کمک می‌کنند رطوبت و تعریق را کنترل کنیم، زیرا از الیاف گیاهی با قابلیت تنفس بالا ساخته شده‌اند. در واقع، دقیقاً همین توانایی در به دام انداختن هوا بین نخ‌های آن است که پنبه را به پارچه ای ایده آل برای زمستان و تابستان تبدیل می‌کند.

کلام آخر

پنبه یک فیبر اصلی نرم و کرکی است که در یک غوزه یا محفظه محافظ در اطراف دانه‌های گیاهان پنبه‌ای از جنس (Gossypium) در خانواده گل خطمی Malvaceae رشد می‌کند. این الیاف اغلب به صورت نخ ریسیده می‌شوند و برای ساختن پارچه‌ای نرم، قابل تنفس و بادوام به کار گرفته خواهند شد. استفاده از پنبه برای پارچه نخی تا به از تاریخ می‌رسد. امروزه برای تولید انواع پوشاک مردانه و زنانه از پارچه نخی استفاده می‌شود.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟

برای امتیاز دادن از 1 تا 5 ستاره انتخاب کن!

میانگین امتیاز: 4.9 / 5. تعداد رای ها: 14

بدون امتیاز! اولین امتیاز رو ثبت کن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا