همه محصولات اصل و قیمت آن ها به لیر ترکیه است

محصولات مراقبت از مو
دنیای مد و لباسنگهداری و شستشوی پوشاک

آموزش نحوه شستشوی شلوار جین

برخلاف این که به نظر می رسد با توجه به الیاف محکم، ضخیم و مقاوم پارچه شلوار جین، نحوه شستشوی شلوار جین اهمیت زیادی نداشته باشد، رعایت نکات هنگام شستشوی شلوار جین در افزایش طول عمر لباس و حفظ رنگ و شکل آن بسیار مؤثر است. رنگ پریدگی شلوار جین تیره، لکه های ماندگار بر روی شلوار جین روشن، تغییر سایز و تغییر رنگ شلوار جین مشکلاتی است که با شستشوی درست می توان از آن ها جلوگیری کرد.

قبل از هر چیز پیشنهاد می کنیم مقاله ای که در مورد انواع شلوار جین نوشته ایم را هم بخوانید.

تاریخچه شلوار جین

شلوار جین نتیجه ابداعی بود که یک خیاط ماهر برای دوخت شلواری با عمر طولانی و مناسب برای کارهای سخت انجام داد. شلوار جین که اوایل به آن شلوار کار می گفتند، با گذشت زمان جای خود را در میان افراد جوان تر باز کرد. یکی از اتفاقات مؤثر در افزایش طرفداران این لباس، استفاده از این شلوار توسط جیمز دین در فیلم شورش بی دلیل بود. این لباس نماد طغیانگری در بین جوانان شده بود.

شاید تاریخچه شلوار جین در مقابل محبوبیت و کارآمدی این لباس هیچ اهمیتی نداشته باشد. تفاوتی ندارد به استایل اسپرت و کژوال علاقه‌مند باشید و یا معمولاً از استایل ساده و کلاسیک استفاده کنید. در حال حاضر این شلوار به قدری محبوب است که هزاران رنگ و طرح از آن برای انواع سلیقه ها تولید و روانه بازار می شود. لباسی که هر فرد به طور متوسط 3 عدد از آن را در کمد لباس خود دارد.

نکات مهم در نحوه شستن شلوار جین

بهترین نحوه شستن شلوار جین، به حداقل رساندن شستشوی آن است. پس از هر 2 یا 3 ماه استفاده، شلوار جین باید شسته شود و این زمان به صورت ایدئال برای پارچه شلوار جین، هر 6 ماه یک بار است. شلوار جین باید با آب سرد یا نهایتا ولرم، پاک کننده های بدون آنزیم، نرم کننده های ملایم لباس و با کمترین سایش شسته شوند. بهتر است شلوار جین را با دست شسته و از ثابت ماندن رنگ و طولانی شدن عمر لباس لذت ببرید. در غیر این صورت لباسشویی را روی حساس ترین و ملایم ترین برنامه قرار دهید و از خشک کن استفاده نکنید.

نکات مهم در نحوه شستن شلوار جین

شلوار جین نو را چطور بشوییم؟

توصیه می شود، قبل از اینکه برای بار اول از شلوار جین استفاده کنید، لباس را پشت و رو کرده و در آب سرد که به آن مقدار کمی نرم کننده ملایم  اضافه شده، قرار دهید. بعد از گذشت مدت زمانی در حدود یک ربع، شلوار جین را با آب سرد آبکشی کرده و تا حد امکان صاف، آویزان کنید. شستشوی اولیه در ماشین لباسشویی امکان پذیر است با این شرط که لباس به تنهایی با آرام ترین حالت شستشو و با آب سرد انجام شود. این شستشوی اولیه کمک می کند رنگ اضافی پارچه خارج شده و آماده استفاده شود.

شستشوی شلوار جین، دست یا ماشین لباسشویی

شستن شلوار جین بهتر است با دست و به تنهایی انجام شود. اگر برای این کار فرصت ندارید، نکات زیر کمک می کند که شلوار جین با کمترین تغییر و آسیب به بافت پارچه، در ماشین لباسشویی شسته شود.

شستشوی شلوار جین، دست یا ماشین لباسشویی

. آماده کردن شلوار جین برای شستشو

زیپ و دکمه های شلوار را ببندید و آن را پشت و رو کنید. این کار کمک می کند بافت پارچه در اثر برخورد با زیپ و دکمه آسیب نبیند. همچنین داخل شلوار که به صورت مستقیم با چربی پوست و عرق بدن تماس دارد، به خوبی تمیز شده و رنگ آن کمتر در معرض برخورد با مواد شوینده قرار می گیرد.

. دمای مناسب

شستن شلوار جین با آب داغ، به رنگ و بافت پارچه آسیب زیادی وارد می کند. نگرانی از کم رنگ شدن، بد رنگ شدن، آب رفتن شلوار جین و یا شل شدن بافت پارچه با استفاده از آب سرد و یا ولرم از بین خواهد رفت.

. انتخاب مواد شوینده

مواد شوینده ملایم را انتخاب کنید. پودرهای آنزیم دار، مواد شوینده دارای سفید کننده و هر نوع شوینده قوی باعث از بین رفتن رنگ جین و پوسیدگی پارچه شلوار خواهد شد. مایع لباسشویی ملایم انتخاب بهتری برای شستن شلوار جین است. استفاده از نرم کننده ملایم یا مناسب پوست حساس به مقدار خیلی کم می تواند در حفظ کیفیت شلوار جین مؤثر باشد.

. شستشوی شلوار جین با سرکه

استفاده از سرکه سفید، به ثابت ماندن رنگ شلوار جین در حین شستشو کمک می کند. برای شستشوی صحیح شلوار جین با سرکه، یک لیوان سرکه به یک تشت آب سرد اضافه کنید و یک ربع شلوار جین را در آن استراحت دهید. سپس لباس را با آب سرد آبکشی کنید. سرکه به جز ثابت نگه داشتن رنگ شلوار جین در از بین رفتن باکتری ها نیز مؤثر بوده و به صورت کلی استفاده از سرکه به جای مواد شوینده در شستن شلوار جین توصیه می شود.

. شستشوی لکه های شلوار جین

به دلیل محکم و مقاوم بودن پارچه جین، ممکن است لکه ها با شستن از بین نروند. بهتر است قبل از شستشو، لباس را با دقت و کمترین سایش لکه گیری کنید. پاک کردن لکه از شلوار جین به نوع لکه و مقاومت پارچه لباس بستگی دارد اما به هیچ عنوان از مواد سفید کننده حتی به صورت رقیق استفاده نکنید.

. شستشوی شلوار جین به تنهایی

شستن شلوار جین به همراه لباس های دیگر، اشتباه است. همچنین شستن شلوارهای جین با یکدیگر نیز توصیه نمی شود. پارچه شلوار جین با سایش دچار آسیب می شود و حتی ممکن است شلوار جین تیره به شلوارهای جین روشن رنگ بدهد. قبل از شستشوی جین با بقیه لباس ها، مطمئن شوید شلوار جین رنگ نمی دهد. هرچند در این صورت نیز شستن شلوار جین با لباس های دیگر توصیه نمی شود.

بهترین روش خشک کردن شلوار جین چیست؟

از خشک کردن شلوار جین در لباسشویی خودداری کنید. سرعت بالای چرخش در هنگام خشک شدن، به بافت پارچه آسیب می رساند. همچنین از چلاندن شلوار جین اجتناب کنید. بهترین راه خشک کردن شلوار جین، آویزان کردن آن در هوای آزاد دور از تابش مستقیم نور خورشید است. شلوار جین را صاف و یا آویزان خشک کنید که کمترین میزان چروک بر روی پارچه ایجاد شود. اتو کشی شلوار جین را فراموش کنید.

خشک کردن شلوار جین

شستشوی شلوار جین تیره

رنگ پریدگی شلوار جین تیره و تغییر رنگ در محل تا خوردگی مشکل متداولی در شستشوی این نوع از شلوار جین است. برای رفع این مشکل زمان شستشوی شلوار را کوتاه کنید. استفاده از مقدار کمی مایع لباسشویی مناسب لباس های تیره نیز در حفظ کیفیت رنگ مؤثر است.

شستشوی شلوار جین روشن

لکه ها روی شلوار جین روشن بیشتر به چشم می آیند و سخت تر پاک می شوند. استفاده از سفید کننده باعث زردی پارچه جین شده و آن را به طور کامل غیر قابل استفاده می کند. هرقدر زودتر اقدام به پاک کردن لکه ها کنید، اثر کمتری از آن ها باقی می ماند. قبل از شستن شلوار جین لکه ها را پاک کنید و اگر با لکه های مقاومی رو به رو شدید، از آب گرم استفاده کنید.

جلوگیری از تغییر سایز شلوار جین

به دلیل بافت خاص پارچه جین، بعد از شستشو مقداری جمع شده که این مسئله با استفاده مجدد از بین می رود. به صورت کلی برای جلوگیری از آب رفتن شلوار جین و یا شل شدن بافت پارچه از آب داغ برای شستشو استفاده نکنید و بعد از شستشو لباس را صاف آویزان کنید. از چلاندن شلوار جین خودداری کنید.

جلوگیری از تغییر سایز شلوار جین

به یاد داشته باشید:

. اگر قسمتی از شلوار جین لک یا کثیف شده، همان قسمت را تمیز کرده و شستن کامل شلوار جین خودداری کنید.

. آویزان کردن شلوار جین در هوای آزاد، بوی نامطبوع را بدون نیاز به شستشو کاملاً از بین می برد.

. دور تند ماشین لباسشویی، آب داغ و تابش مستقیم نور خورشید هر سه آسیب زیادی به شلوار جین وارد می کنند.

. میزان شستشوی شلوار جین را به حداقل برسانید.

. قبل از آویزان کردن، شلوار جین را به آرامی بتکانید تا مقدار کمتری چروک بر روی آن ایجاد شود.

. برای شستن شلوار جین از صابون های رخت‌شویی استفاده نکنید.

در نهایت

حتما قبل از شستشوی لباس به دستور العمل و اطلاعات لازم برای شستشو که در داخل شلوار ذکر شده، دقت کنید. نوعی از شلوار جین در بازار وجود دارد که به آن شلوار جین سنگ شور گفته می شود. شستشوی این نوع از شلوار جین به دقت کمتری نیاز دارد و در صورت عدم رعایت نکات، لباس آسیب زیادی نخواهد دید. توجه به نکات ذکر شده هنگام شستن شلوار جین به افزایش طول عمر و کیفیت لباس کمک زیادی می کند. به خاطر داشته باشید هرقدر شلوار جین کمتر شسته شود، کیفیت خود را طولانی تر حفظ خواهد کرد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟

برای امتیاز دادن از 1 تا 5 ستاره انتخاب کن!

میانگین امتیاز: 4.6 / 5. تعداد رای ها: 13

بدون امتیاز! اولین امتیاز رو ثبت کن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا