همه محصولات اصل و قیمت آن ها به لیر ترکیه است

محصولات مراقبت از مو
دنیای مد و لباسراهنمای خرید لباس

انتخاب انواع رنگ لباس برای انواع رنگ پوست

انتخاب رنگ لباس مناسب احتیاج به دقت و صرف زمان دارد. تحقیقات روانشناسی ثابت کرده‌ است که انتخاب رنگ لباس می‌تواند سطح هوش افراد را نشان دهد. نوع و رنگ پوشش نه تنها می‌تواند تا 90 درصد تفکر دیگران را هدایت کند بلکه انتخاب رنگ لباس حتی بر تفکر خود شخص نیز مؤثر است. رنگ‌ها قدرت ایجاد هر نوع احساسی را به صورت ناخودآگاه در ذهن دارند. از آرامش و خشم تا احساس گرسنگی و یا خواب‌آلودگی. دانستن ویژگی‌ و تأثیر رنگ‌ها، کمک می‌کند که چطور رنگ لباس را انتخاب کنیم.

ترکیب مناسب رنگ‌ها

۳ ویژگی در ترکیب رنگ‌ها با یکدیگر وجود دارد:

ترکیب مناسب رنگ ها

1. هارمونی یا هماهنگی رنگ‌ها

رنگ‌هایی که در کنار هم حس زیبایی و نظم بصری را منعکس می کنند، دارای هارمونی هستند. کنار هم قرار گرفتن رنگ‌های مکمل و رنگ‌های مشابه در ایجاد حس زیبایی و جذابیت بیشترین تأثیر را دارند.

2. دمای رنگ

منظور از دمای رنگ، میزان گرم یا سرد بودن آن است. رنگ های گرم مانند نور طبیعی روز دارای مقدار بیشتری زرد، نارنجی و قرمز هستند و رنگ های سرد شبیه به نور روزهای ابری مقدار بیشتری از رنگ آبی در ترکیبات خود دارند. ترکیب رنگ‌های گرم و سرد، برای رسیدن به جلوه ای خاص و ایجاد بهترین هارمونی مؤثر است.

3. زمینه رنگ

رنگ ها وقتی در زمینه های مختلف قرار می‌گیرند، تأثیرات متفاوتی خواهند داشت. برای مثال اگر رنگ نارنجی خیلی پررنگ را در کنار زرد روشن قرار دهیم، رنگ نارنجی ملایم و کسل کننده به نظر می‌رسد، اما اگر همان رنگ را در کنار بنفش تیره قرار دهیم، رنگ نارنجی، روشن‌تر و هیجان انگیز به چشم می‌آید. به همین دلیل است که انتخاب رنگ لباس برای هر رنگ پوست متفاوت است.

چرخه رنگ‌ها چیست؟

چرخه رنگی، یک نمودار دایره‌ای شکل است که روابط بین رنگ‌ها را توضیح می‌دهد. اولین نمودار چرخه رنگی را نیوتن ترسیم کرد. با گذر زمان، گوته بر روی چرخه رنگ تغییراتی ایجاد کرد که شباهت بسیار زیادی به چرخه فعلی رنگ‌ها دارد. چرخه رنگ‌ها به طراحان و هنرمندان کمک می‌کند ترکیب‌های زیباتری را ایجاد کنند. 12 رنگ اصلی قرمز، نارنجی، زرد، 3 نوع رنگ سبز، فیروزه ای، لاجوردی، آبی، بنفش، سرخابی و رز( ترکیب زرد و نارنجی) بر روی چرخه رنگ وجود دارد. سه رنگ اصلی سبز، قرمز و آبی و بقیه رنگ‌ها با ترکیب این سه رنگ به نسبت‌های مختلف ایجاد می‌شوند.

چرخه رنگ ها

رنگ‌های مکمل، رنگ‌هایی که در چرخه درست رو به روی یکدیگر قرار می‌گیرند، مکمل یکدیگر هستند. رنگ‌های مکمل در کنار هم روشن‌تر و جذاب‌تر به نظر می‌رسند.

مونوکروم یعنی استفاده از یک رنگ. برای این کار می توان از تمام طیف همان رنگ از روشن‌ تا تیره استفاده کرد. ترکیب‌های مونوکروم بسیار کاربردی، جذاب و آسان هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص استایل مونو کروم پیشنهاد می کنیم مطلب استایل مونوکروم (تک رنگ) چیست؟ را مطالعه کنید.

رنگ‌های مشابه، سه رنگی که در چرخه کنار یکدیگر قرار می گیرند، رنگ‌های مشابه هستند. استفاده از رنگ‌های مشابه به تنهایی در یک ترکیب، کسالت آور است. بهتر است هنگام به کار بردن ترکیب رنگ‌های مشابه، رنگ دیگری را به عنوان رنگ اصلی به کار برد.

تترادیک، ترکیب رنگ‌هایی که با به کار بردن 4 رنگ که در فاصله‌های یکسان در چرخه رنگی از هم هستند، ایجاد می‌شوند. سخت‌ترین ترکیب رنگ‌ها در این دسته بندی قرار می‌گیرند. هرقدر تعداد رنگ‌ها بیشتر باشد، ایجاد تعادل مشکل تر است.

سایه‌ها، ته رنگ و تن رنگی

با اضافه کردن سه رنگ سیاه، خاکستری و سفید به هر رنگ می‌توان سایه، ته رنگ و تن رنگ را تغییر داد. سایه با اضافه کردن رنگ مشکی به هر رنگ ایجاد می‌شوند. ته رنگ با ترکیب رنگ سفید به رنگ اصلی تغییر می‌کند و تن رنگی با کم و زیاد کردن مقدار رنگ خاکستری تغییر می‌کند.

تشخیص رنگ پوست به چه صورت است؟

رنگ پوست، به دلیل گستردگی به راحتی قابل دسته بندی و شناسایی نیست. تن یا ته رنگ پوستی، پیدا کردن رنگ پوست را پیچیده تر می‌کند. در مقابل تابش طولانی مدت نور خورشید، رنگ پوست تغییر می‌کند اما تن پوست ثابت می‌ماند. رنگ پوست به صورت کلی به سه دسته روشن، گندمی و تیره تقسیم می‌شود. سه تن رنگ گرم، خنثی و سرد در انواع پوست وجود دارد که در رنگ اصلی پوست نیز تفاوت‌هایی ایجاد می‌کند.

تشخیص رنگ پوست

راهنمای پیدا کردن رنگ پوست

راحت ترین روش پیدا کردن رنگ پوست، استفاده از کاغذ سفید در نور طبیعی روز است. کاغذ سفید در کنار پوست، باعث می‌شود به راحتی رنگ‌های موجود در پوست به چشم بیاید. اگر پوست در مقایسه با کاغذ سفید، مقداری صورتی یا آبی به نظر برسد؛ رنگ پوست سرد است و اگر رنگ سبز یا طلایی در پوست دیده شود، رنگ پوست گرم است.

افرادی که در مقابل تابش آفتاب دچار سوختگی می‌شوند، رنگ پوست روشن و سرد دارند و کسانی که نور آفتاب باعث می‌شود رنگ پوستشان تیره یا برنز شود، پوستی گرم دارند. در صورتی که هنگام قرار گرفتن در مقابل آفتاب برنز نمی‌شوید یا پوست دچار مقدار کمی سوختگی می‌شود و به سرعت بهبود می‌یابد، احتمالاً رنگ پوست شما خنثی است.

راهنمای انتخاب رنگ لباس

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، رنگ‌ها به جز تأثیری که به تنهایی دارند، در کنار رنگ‌های دیگر می‌توانند ویژگی‌های متفاوتی داشته باشند. به همین دلیل، هنگام خرید نباید تنها به رنگ خود لباس دقت کرد بلکه باید به هماهنگی رنگ با رنگ پوست، رنگ موها، فصل، نوع اندام توجه کرد. فراموش نکنید که رنگ‌ها توانایی متناسب نشان دادن اندام و شکل بدن را نیز دارند. به همین دلیل نکات زیر می‌توانند راهنمای انتخاب رنگ لباس باشند.

راهنمای انتخاب رنگ لباس

تعداد رنگ‌ها در لباس

به طور کلی هرقدر تعداد رنگ‌هایی که استفاده می‌شود، کمتر باشد، رعایت هماهنگی و ایجاد هارمونی ساده تر خواهد بود. طراحان مد توصیه می‌کنند که بهتر است از 3 رنگ در استایل استفاده شود. رنگ اصلی، رنگ قسمت بیشتری از لباس، رنگ دوم، رنگی  که به رنگ اصلی نزدیک است و یا با آن کنتراست خوبی ایجاد می‌کند. رنگ سوم یا رنگ برجسته، باید بیشترین تضاد را با رنگ اصلی و رنگ دوم داشته باشد و قسمت‌هایی از لباس یا استایل را برجسته‌تر نشان می‌دهد.

نوع اندام

قانون کلی رنگ‌ها در تناسب اندام استفاده از رنگ‌های تیره برای کوچکتر و لاغرتر به نظر رسیدن و رنگ‌های روشن برای ایجاد برجستگی و پرتر نشان دادن است. یا دقت و به درستی اندام خود را تحلیل کنید و برای مواردی که احساس می‌کنید تناسب کمتری با بقیه اندام وجود دارد، در انتخاب رنگ دقت کنید.

تناسب انتخاب رنگ لباس با فصل‌

به دلیل تفاوت مقدار تابش نور خورشید در فصل‌های مختلف، رنگ‌ها نیز در هر فصل‌، مقداری متفاوت به نظر می‌رسند. برای پیدا کردن رنگ‌های مناسب هر فصل برای انتخاب رنگ لباس، دقت کنید که در هر فصل چه رنگی در طبیعت بیشتر وجود دارد. رنگ‌های مناسب فصل زمستان، قهوه‌ای تیره، آبی تیره، خاکستری و مشکی است و لباس‌های تابستانی بهتر است رنگی و روشن مثل آبی روشن، نارنجی روشن و صورتی انتخاب شوند.

انتخاب رنگ لباس برای پوست روشن

افراد دارای پوست روشن و سرد، بهتر است استفاده از رنگ‌های سرد و تیره را در اولویت قرار دهند. تعداد زیادی از رنگ‌های روشن باعث می‌شود پوست روشن، خسته و بی روح به نظر برسند. . سبز زمردی، بنفش تیره و روشن،صورتی روشن و آبی تیره رنگ‌هایی هستند که باعث می‌شود پوست روشن یا سرد، باطراوت و شفاف به نظر برسد.

راهنمای انتخاب رنگ لباس

. آبی تیره

تضاد رنگ آبی تیره یا آبی کاربنی با رنگ روشن پوست، جلوه‌ای جذاب ایجاد می‌کند. در کنار آبی کاربنی به عنوان رنگ اصلی، می‌توان از رنگ‌های بژ و صورتی خیلی روشن به عنوان رنگ دوم استفاده کرد.

. صورتی خیلی روشن/نیلی

این رنگ، جزو معدود رنگ‌های روشنی است که در کنار پوست روشن، زیبا به نظر می‌رسد. بهتر است از پارچه‌های براق برای این رنگ استفاده کنید. صورتی خیلی روشن برای قسمت‌های کوچک لباس‌های تیره، به عنوان رنگ سوم نیز مناسب است.

. سبز زمردی

سبز زمردی ترکیب خوبی با رنگ سیاه، سفید و خاکستری ایجاد می‌کنند. با این حال برای پوست روشن بهتر است از به کار بردن رنگ‌های خنثی به مقدار زیاد صرف نظر کرده و این رنگ را با آبی خیلی روشن به صورت محدود استفاده کنید.

انتخاب رنگ لباس برای پوست تیره

با داشتن رنگ پوست تیره، حق انتخاب بیشتری در رنگ لباس دارید. به این دلیل که پوست تیره در کنار بسیاری از رنگ‌ها جلوه زیبا و جذابی ایجاد می‌کند. رنگ پوست تیره یا گرم، بیشترین جلوه را هنگام استفاده از لباس‌هایی با رنگ‌های گرم پیدا می‌کنند.

راهنمای انتخاب رنگ لباس

. زرد لیمویی

زرد لیمویی و رنگ‌های پاستلی، جلوه پوست تیره را بیشتر می‌کنند. می‌توان در کنار زرد لیمویی روشن، از رنگ مشکی استفاده کرد تا رنگ اصلی روشن‌تر به نظر برسد. این رنگ در کنار سفید و خاکستری ترکیب زیبایی ایجاد کرده و تاپ یا تیشرت سفید با دامن زرد لیمویی ست مناسبی برای فصل تابستان است.

. آبی سرمه‌ای

این رنگ جایگزین بسیار مناسبی برای کسانی است که به صورت معمول از رنگ مشکی کلاسیک استفاده می‌کنند. نمونه بسیار کاربردی این رنگ شلوار جین آبی سرمه‌ای است. رنگ سفید، مشکی و رنگ‌های روشن پاستلی ترکیب مناسبی برای استفاده در کنار این رنگ تیره و جذاب است.

. سفید

با وجود این که رنگ سفید، انتخاب ایدئالی برای هر نوع رنگ پوست است، جلوه‌ای بی‌نظیر به رنگ پوست تیره می‌افزاید. سفید رنگ مناسبی برای فصل تابستان است. اگر به خاطر نگرانی از لک شدن زودهنگام رنگ سفید، از این رنگ استفاده نمی‌کنید، فراموش نکنید رنگ سفید به عنوان رنگ دوم لباس، بسیار تأثیرگذار و جذاب و به راحتی در کنار هر رنگی هارمونی ایجاد می‌کند.

. آبی آسمانی

این رنگ به اندام ظاهری ظریف و متناسب می‌بخشد. ست کردن آبی آسمانی به راحتی با بسیاری از رنگ‌ها امکان پذیر بوده و در کنار پوست تیره، به آن ظاهری طبیعی و شفافیت القا می‌کند.

. سبز یشمی

سبز یشمی بسته به نوع پارچه و دوخت می‌تواند لباس کلاسیک و رسمی در یک مهمانی بوده و یا با استایل کژوال به صورت روزانه استفاده شود. این رنگ انرژی رنگ‌های پاستلی را ندارد اما جلوه‌ای جذاب و عمیق ایجاد می‌کند.

. صورتی چرک

از میان رنگ‌هایی با تن صورتی، برای افراد دارای پوست تیره، صورتی چرک بهترین انتخاب است. این رنگ در کنار رنگ‌های تیره مانند آبی سرمه‌ای و مشکی مؤثرتر خواهد بود. استایلی با تی‌شرت صورتی چرک و شلوار آبی سرمه‌ای، انتخاب مناسبی برای فصل تابستان خواهد بود.

. قهوه‌ای با تن قرمز (آجری تیره)

این رنگ ممکن است باعث شود سن فرد مقداری بیشتر به نظر برسد با این حال نمی‌توان از تأثیرگذاری و جذابیت آن صرف نظر کرد. مشکی، خاکستری و آبی سرمه‌ای در ترکیب با رنگ قهوه‌ای قرمز، برای استایل رسمی جلسات کاری بسیار مناسب است.

. خاکستری

خاکستری رنگ مناسبی برای استایل مینیمال و رسمی است. این رنگ برای رنگ اصلی ایجاد حس کسالت و خستگی می‌کند. از رنگ خاکستری با پارچه‌های براق به عنوان رنگ دوم در کنار رنگ اصلی استفاده کنید.

رنگ پوست

در نهایت

سلامت پوست از رنگ آن مهم‌تر است پس تلاش نکنید با روش‌های مضر رنگ پوست را تغییر دهید. انتخاب رنگ لباس برای هر رنگ پوست متفاوت است اما این موضوع نباید باعث شود که از رنگ‌هایی که دوستشان دارید اجتناب کنید. تلاش کنید از آن‌ها به درستی استفاده کنید. به تناسب رنگ لباس با محل استفاده از آن دقت کنید و به خاطر داشته باشید برای داشتن استایل خوب و جذاب لازم نیست مرتب خرید کنید. لباس‌های ساده و با کیفیت همیشه بهترین انتخاب هستند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟

برای امتیاز دادن از 1 تا 5 ستاره انتخاب کن!

میانگین امتیاز: 4.9 / 5. تعداد رای ها: 18

بدون امتیاز! اولین امتیاز رو ثبت کن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا