همه محصولات اصل و قیمت آن ها به لیر ترکیه است

محصولات مراقبت از مو
اکسسوری و زیورآلاتدنیای مد و لباسراهنمای خرید زیورآلات

نحوه تشخیص مروارید اصل

مروارید تنها گوهری است که از یک موجود زنده به وجود می‌آید. امروزه به علت علاقه بانوان به این سنگ زیبا، منحصر به فرد و گران قیمت، به صورت تقلبی نیز در بازار زیورآلات موجود است. به گونه ای که تشخیص مروارید اصل از تقلبی را برای افراد سخت کرده است. در این مقاله از مجله مد و زیبایی اپریشم با ما همراه باشید تا به بررسی انواع مروارید زیبا و چشم نواز و نحوه تشخیص مروارید اصل از تقلبی بپردازیم.

مروارید چیست؟

مروارید چیست؟

(Pearl) گوهری است درخشان، زیبا و سخت که در بدن برخی از نرم تنان به نام صدف و تعداد کمی از حلزون‌ها به وجود می‌آید. مروارید دارای سختی 2.5 در مقیاس موهس بوده و فرم شکستگی آن صدفی یا پولکی شکل است. همچنین این گوهر بدون کلیواژ است. همچنین این گوهر زیبا و خیره کننده ظاهری به صورت کره ای، گلابی، دکمه ای و نا منظم دارد.

انواع مروارید کدامند؟

این گوهر زیبا و کمیاب در طرح‌ها، شکل‌ها و رنگ‌هایی نظیر صورتی، نقره ای، قهوه ای، کرم، طلائی، سبز، آبی و سیاه یافت می‌شود. در ادامه انواع مروارید را معرفی خواهیم کرد.

مروارید طبیعی چیست؟

هنگامی که جسم‌های خارجی نظیر دانه‌های شن، ماسه یا موجودات ریز دریایی با باز و بسته شدن صدف وارد بدن آن می‌شوند و با بدن نرم و حساس صدف تماس پیدا می‌کنند، آن اجسام خارجی موجب تحریک و خارش بدن صدف می‌شوند.

بنابراین صدف (نرم تن) برای تسکین حساسیت بدن خود، لایه‌هایی از ماده کربنات کلسیوم را به اطراف اجسام خارجی ترشح می‌کند. از ترکیب این لایه‌ها با اجسام خارجی، به مرور زمان مروارید شکل می‌گیرد. جنس مروارید شبیه به جنس دیواره درون صدف است.

مروارید طبیعی

مروارید پرورشی

مروارید پرورشی نیز از جنس مروارید طبیعی بوده و درون صدف واقعی تشکیل می‌شود. تنها تفاوت مروارید پرورشی و طبیعی در نحوه تولید آنهاست. در مروارید طبیعی، ذرات خارجی به صورت طبیعی و با جریان آب وارد صدف می‌شوند اما در مروارید پرورشی، ذرات خارجی غیر مستقیم و توسط یک متخصص وارد بدن صدف می‌شوند.

مروارید مصنوعی

این نمونه از مرواریدها، ساخته دست انسان بوده و صدف نقشی در تولید آن‌ها ندارد. جنس مرواریدهای مصنوعی شیشه بوده و با یک لایه درخشان پوشانده می‌شوند. این نمونه از مرواریدها درخشندگی چشم گیری دارند اما درخشندگی آن‌ها به اندازه مروارید طبیعی نیست. همچنین دارای قیمت ارزان و ظاهری صیقلی و منظم هستند.

انواع مروارید کدامند؟

نحوه تشخیص مروارید اصل چیست؟

در ادامه مقاله به بررسی نحوه تشخیص مروارید اصل از مروارید تقلبی می‌پردازیم.

توجه به نقص ظاهری برای تشخیص مروارید اصل

مروارید اصل و طبیعی شکلی گرد و قرینه ندارد و روی سطح آن نواقص ریز و مقداری ناصافی وجود دارد که این نواقص و ناهمواری‌ها موجب زیباتر شدن این گوهر گران بها و چشم نواز می‌شوند. همچنین به‌ علت وجود این نواقص و نامتقارنی‌ها در سطح مروارید، میزان بازتاب نور در زاویه‌های مختلف مروارید طبیعی یکسان نبوده و مروارید طبیعی درخشش بیشتری نسبت به مروارید تقلبی دارد.

اما مروارید تقلبی دارای ظاهری کاملاً گرد و بدون نقص بوده و از هر سو و زاویه‌ای که به آن نگاه کنید، درخشش یکسانی مشاهده خواهید کرد. برخی از مرواریدهای اصل و طبیعی نیز کاملاً گرد هستند و سطحی صیقلی و یک‌ دستی دارند اما گوهرهای طبیعی با این ویژگی‌ها بسیار کمیاب هستند.

همچنین ناصافی‌ها و نقص‌های موجود در سطح مروارید اصل با چشم غیرمسلح قابل‌ رؤیت نبوده و برای دیدن آن‌ها به میکروسکوپ نیاز است.

توجه به درخشش مروارید

یکی دیگر از روش‌های تشخیص مروارید اصل، توجه به درخشش آن است. بخش مهمی از یک گوهر طبیعی و خیره کننده، درخشش و براق بودن آن است. بنابراین مروارید طبیعی و اصل دارای درخششی روشن و واضح بوده و در معرض نور به خوبی می‌درخشد.

همچنین درخشش این گوهر گران بها به گونه ای است که وقتی از نزدیک به آن نگاه می‌کنید، کمی از انعکاس خودتان را در آن می‌بینید. توجه داشته باشید که صرفاً از روی درخشش مروارید، مروارید طبیعی و تقلبی قابل تشخیص نخواهد بود.

نحوه تشخیص مروارید اصل چیست؟

تناژ رنگی مروارید اصل

روی سطح مروارید اصل و طبیعی در زیر نور، انعکاسی رنگی پدیدار می‌شود، انعکاسی رنگی که به‌ سختی در مروارید تقلبی قابل‌ کپی است. مروارید اصل به علت رنگ‌هایی که دارد، مورد توجه افراد قرار می‌گیرد. رنگ‌های ظریفی که در هنگام برخورد نور روی سطح آنها قابل مشاهده بوده و مروارید تقلبی این جلوه رنگی را ندارد.

بنابراین مروارید اصل در برخورد با نور، کمی سایه‌ دار به نظر می‌رسد. همچنین برخی از مرواریدهای اصل رنگی ندارند، به همین سبب نبودن رنگ روی مروارید، لزوماً نشانه تقلبی بودن آن‌ها نیست.

توجه به سوراخ مروارید برای تشخیص مروارید اصل

از برخی مرواریدها برای تهیه گردنبند و دستبند استفاده ‌می‌کنند. به همین سبب روی سطح مروارید با استفاده از مته‌های مخصوص، سوراخ ایجاد کرده تا بند و زنجیر به راحتی از بین مرواریدها عبور کند. توجه به سوراخ مروارید، به شما در تشخیص مروارید اصل یا تقلبی کمک زیادی خواهد کرد.

به این صورت که اگر مروارید از جنس شیشه یا پلاستیک باشد، به مرور زمان با استفاده زیاد و سایش مرواریدها روی همدیگر، پوشش رنگی آن‌ها در اطراف جای مته، دچار رنگ‌ پریدگی شده و بدنه زیرین آن‌ها مشخص خواهد شد.

تشخیص مروارید اصل با دندان

تشخیص مروارید اصل با دندان

سطح مروارید اصل و طبیعی در هنگام سایش به دندان‌ها، حسی که نشان دهنده بافتی از ناهمواری‌های ریز و شن‌ دار است را روی دندان شما ایجاد می‌کند. در صورتی که سطح مروارید تقلبی، کاملاً صاف و صیقلی است.

مالیدن مرواریدها به یکدیگر برای تشخیص مروارید اصل

مرواریدهای طبیعی بر اثر سایش به یکدیگر، حالت اصطکاک ایجاد خواهند کرد زیرا ناهمواری‌ها و ناصافی‌های ریزی روی سطح مروارید اصل وجود دارد. اما مرواریدهای تقلبی بر اثر سایش به یکدیگر، سر می‌خورند.

مالیدن مرواریدها به یکدیگر برای تشخیص مروارید اصل

حس دمای مروارید

مروارید را در دست‌ گرفته و به حس ایجاد شده روی پوست‌تان توجه کنید. مروارید اصل در چند ثانیه اول، قبل از اینکه بر اثر تماس با دست شما گرم شود، سرد و خنک است. اما نمونه تقلبی آن، معمولاً هم‌ دمای محیط بوده و در دست شما سریع گرم می‌شود. در مجموع تنها توجه به حس دمای مروارید برای تشخیص مروارید اصل مؤثر نیست زیرا مروارید تقلبی ساخته شده از شیشه‌ با کیفیت نیز به سردی مروارید اصل و طبیعی است.

بررسی وزن مروارید اصل با تقلبی

مروارید اصل نسبت به سایزی که دارد، سنگین تر است اما مروارید تقلبی، به ویژه مروارید پلاستیکی، بسیار سبک به نظر می‌رسد. همچنین برخی از مرواریدهای تقلبی نسبت به سایزشان، خیلی سنگین‌ هستند. بنابراین این آزمایش دارای درصد خطای بالایی برای تشخیص مروارید اصل است.

آزمایش پرتاب برای تشخیص مروارید طبیعی

برای تشخیص مروارید اصل، مروارید را از فاصله ۶۰ سانتی‌ متری روی سطحی شیشه‌ ای بیندازید، سپس به میزان ارتفاع برگشت مروارید توجه کنید. مروارید اصل با ارتفاع بیش از ۳۰ سانتی‌ متر بر می‌گردد.

بررسی خط بین مروارید و هسته آن

مروارید اصل دارای یک لایه بیرونی شفاف است اما مروارید تقلبی لایه‌های نازکی از صدف مروارید مصنوعی را دارد یا کاملاً فاقد لایه است. مرواریدی که دارای سوراخ مته است، به راحتی با نگاه کردن به داخل آن با استفاده از ذره بین، قابل بررسی خواهد بود. مروارید طبیعی معمولاً دارای یک خط بوده که صدف مروارید را از هسته جدا می‌کند.

بررسی وزن مروارید 

کمک گرفتن از متخصص برای تشخیص مروارید اصل

یکی از اصلی ترین روش‌ها برای تشخیص مروارید اصل از تقلبی، کمک گرفتن از یک متخصص (جواهرشناس یا گوهرشناس) در این زمینه است. جواهرشناس با استفاده از ابزار، آموزش و چشم‌های متخصص، مروارید اصل را از تقلبی تشخیص می‌دهد.

آزمایش رادیوگرافی (X)

برای تشخیص مروارید اصل از تقلبی با استفاده از اشعه ایکس روی مروارید آزمایش رادیوگرافی انجام می‌دهند. در این آزمایش مروارید طبیعی به صورت رنگ خاکستری نیمه شفاف در اشعه ایکس نشان داده می‌شود اما مروارید تقلبی در این آزمایش ، سفید و یکدست به نظر می‌رسد.

قیمت مروارید اصل چگونه محاسبه می‌شود؟

قیمت مروارید را بر اساس فاکتورهای زیر تعیین می‌کنند:

  • اگر سطح مروارید در زمان تابش نور، نور بیشتری منعکس کند، درخشان تر بوده و گران قیمت تر است.
  • مروارید با ظاهر کاملاً یکدست، گرد و بیضی بسیار کمیاب است، به همین سبب این دسته از مرواریدها بسیار گران بها خواهند بود.
  • رنگ مروارید کاملاً طبیعی و خالص است و هرچه قدر مرواریدهای رنگی نظیر صورتی و نارنجی کمیاب تر باشند، قیمت و ارزش آن‌ها بالاتر است.
  • مروارید دارای سطح صاف و صیقلی، ارزش بسیار بالایی دارد.
  • مروارید طبیعی از مروارید پرورشی گران تر است.
  • مروارید طبیعی تولید شده در آب‌های آزاد کمترین و مروارید طبیعی در دریای جنوب، بیشترین قیمت را دارند.
  • مروارید نیز مانند سنگ‌های دیگر، هر چه قدر بزرگ تر باشد، ارزشمندتر خواهد بود.

قیمت مروارید اصل چگونه محاسبه می‌شود؟

کلام آخر

در این مقاله از مجله مد و زیبایی اپریشم سعی کردیم شما را با نحوه تشخیص مروارید اصل از تقلبی آشنا کنیم. بنابراین برای تهیه انواع مروارید باید به جواهرشناسان معتبر و مطمئن مراجعه کرده و به موارد ذکر شده در قسمت فوق توجه کنید. سپس مروارید مورد نظر خود را خریداری کنید.

همچنین توجه داشته باشید که موارد فوق به‌ تنهایی برای تشخیص مروارید اصل از تقلبی کافی نیستند. بنابراین برای تشخیص دقیق‌ تر و تخصصی تر مروارید، از متخصصین با تجربه و حرفه ای کمک بگیرید. خوشحال می‌شویم اگر روش دیگری برای تشخیص مروارید اصل از تقلبی را می‌شناسید، با ما به اشتراک بگذارید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟

برای امتیاز دادن از 1 تا 5 ستاره انتخاب کن!

میانگین امتیاز: 4.9 / 5. تعداد رای ها: 14

بدون امتیاز! اولین امتیاز رو ثبت کن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا